۱۳۸۸ آذر ۲۳, دوشنبه

اینترنت اکسپلورر 9 به دنبال رقیبان است

چهارشنبه هفته پیش در کنفرانس PDC، مایکروسافت در مورد نسخه جدید مرورگر خود Internet Explorer 9 جزئیاتی را شرح داد. البته این توضیحات بیشتر مربوط به توسعه دهندگان بود تا کاربران نهایی، اما با نتیجه گیری از آن می توان آینده خوبی را برای این مرورگر تصور نمود.

اعضای تیم IE شروع به کار روی نسخه جدید این مرورگر کرده اند، در حالی که نسخه 8 این مرورگر با قابلیت های جدیدی که ارائه میکرد نتوانست جای خود را میان کاربران اینترنت پیدا کند. این موضوع دلایل زیادی دارد. یکی از مهمترین دلایل عدم استفاده کاربران اینترنت از این مرورگر، سرعت پایین تر آن نسبت به سایر مرورگر هاست. این که مرورگرهای کروم و فایرفاکس از IE سریع تر هستند را خود مایکروسافت هم قبول دارد. از دید طراحان وب مهمترین مشکل IE پشتیبانی نکردن از برخی استانداردهای وب است. وقتی که مرورگرهای فایرفاکس، کروم و اپرا از HTML 5 و CSS 3 پشتیبانی می کنند اما IE 8 این کار را نمی کند، باعث آزردگی خاطر طراحان وب می شود. مشکل بعدی IE کارایی پایین در اجرای کدهای جاوا اسکریپت است. تمام سایت های وب 2.0 از جمله Gmail و Facebook از مقداری زیادی کدهای جاوا اسکریپت استفاده می کنند، که باعث می شود کاربران پاسخ های سریعتری از سرور دریافت کنند. IE با کارایی کم در این زمینه از رقبای خود بسیار عقب است.

شرکت مایکروسافت و اعضای تیم IE خیلی بهتر از من و شما به این مشکلات واقف هستند. به همین خاطر برنامه ریزی هایی برای IE 9 دارند تا هم کاربران نهایی و هم طراحان و توسعه دهندگان وب را راضی کنند.

سرعت

مهمترین هدف مایکروسافت برای ارائه نسخه 9 مرورگرش، تسریع در بارگذاری صفحات وب است. این شامل تسریع در رندر کردن صفحات وب با استفاده از قابلیت های سخت افزاری مثل کارت گرافیک و بهبود کارایی کدهای جاوا اسکریپت می شود. هرچند بهبود کارایی کدهای جاوا اسکریپت معیار دقیقی برای تسریع بارگذاری صفحات وب نیست اما به دلیل استفاده وب اپلیکیشن ها از جاوا اسکریپت و فراگیر شدن آن در وب سایت های مبتنی بر وب 2.0 آیتم بسیار مهمی هم برای کاربران نهایی و هم برای توسعه دهندگان وب است. IE 7 و IE 8 در زمینه کارایی جاوا اسکریپت خیلی عقب تر از رقیبان خود هستند. تیم IE در وبلاگ خود گرافی را منتشر کرده که کارایی جاوا اسکریپت در مرورگرهای مختلف را نمایش می دهد. در این گراف که در زیر مشاهده می کنید، IE 9 با فاصله کمی عقب تر از رقیبان خود کارایی جاوا اسکریپت را افزایش داده است.

کارایی اجرای جاوا اسکریپت در مرورگرهای مختلف

همانطور که مشاهده می کنید هنوز هم IE 9 نتوانسته در این زمینه رقیبان خودش را شکست بدهد. البته باید تا ارائه نسخه نهایی این مرورگر صبر کرد و بعد نظر داد. هر چند موزیلا و گوگل در این مدت بیکار نخواهند نشست و حتماً کارایی مرورگر خودشان را افزایش خواهند داد.

پشتیبانی از استانداردهای وب

در سال های اخیر مرورگر اینترنت اکسپلورر به جز دردسر و مشکل برای طراحان و توسعه دهندگان وب، چیز دیگری به ارمغان نیاورده است. مایکروسافت در این نسخه قول داده است که از HTML 5 و CSS 3 به طور کامل پشتیبانی کند. این در حالی است که مرورگرهای کروم و فایرفاکس در آخرین نسخه خود از HTML 5 و CSS 3 به طور کامل پشتیبانی می کنند. این خبر بسیار خوبی برای طراحان وب است که بالاخره مایکروسافت قصد اضافه کردن پشتیبانی کامل از استانداردهای وب را دارد. البته زیاد هم به این قضیه خوش بین نباشید! در حال حاضر IE 9 از اکثر قابلیت های CSS 3 پشتیبانی می کند اما در زمینه HTML 5 پیشرفت کندی دارد. بحث های زیادی برای پشتیبانی از HTML 5 در مرورگر IE 9 وجود دارد، زیرا مایکروسافت هنوز در این زمینه مصمم نیست. به هر حال این قضیه ممکن است باعث شکست IE در مقابل رقیبانی مثل گوگل کروم که از استانداردهای HTML 5 پیروی می کند، شود.

استفاده کمتر از CPU

در اینترنت اکسپلورر 9 وظیفه رندر کردن گرافیک ها و متن های موجود در یک صفحه وب به جای اینکه بر دوش CPU باشد بر دوش کارت گرافیک خواهد بود. این یعنی استفاده کمتر از CPU وقتی که کاربر در حال مشاهده صفحاتی با گرافیگ های غنی و متن های با کیفیت است. IE برای این کار از DirectX استفاده می کند. این یعنی رندر کردن سریعتر صفحات وب، مخصوصاً در کامپیوترهای با کارت گرافیک قوی.

farasun.wordpress.com

به هر حال چه از IE خوشمان بیاید و چه خوشمان نیاید، این مرورگر سهم عمده بازار مرورگرهای وب را در اختیار دارد. چون روی هر PC جدیدی نصب است و کاربران تازه وارد، اینترنت را با این مرورگر می شناسند. اکثر کارشناسان و کاربران حرفه ای وب اعتقاد دارند که Internet Explorer مرورگر مناسب و استانداردی نیست. مایکروسافت با عرضه نسخه بعدی مرورگرش وارد عرصه تازه ای از رقابت با مرورگرهای پرقدرت فایرفاکس و کروم می شود. این رقابت در آخر به نفع کاربران تموم خواهد شد، زیرا هر کدام از طرفین سعی می کنند مروگری بهتر، سریع تر، امن تر و سازگار با استانداردهای روز وب را عرضه کنند. باید منتظر ماند و دید که آیا IE 9 می تواند شکست های قبلی مایکروسافت را جبران کند!؟ نظر شما چیست؟

0 نظر:

ارسال یک نظر