۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۲, چهارشنبه

افزایش سرعت مرور صفحات اینترنت با افزونه فایرفاکس

h

نکته مهم: در صورتی که آشنایی کافی به اینترنت، مرور صفحات اینترنت و نحوه کارکرد صفحات آن ندارید این شیوه برای شما مناسب نیست. برای درک صحیح عملکرد این روش حداقل باید با mime type ها آشنایی داشته باشید.

در این نوشتار قصد دارم که افزونه BetterCache رو معرفی کنم که این بهبود رو با استفاده از این افزونه انجام خواهیم داد.


دریافت افزونه BetterCache

شیوه نصب و راه اندازی با تنظیمات بهینه

پس از نصب، این افزونه به طور خودکار شروع به کار خواهد کرد، اما تنظیمات پیش فرض آن چندان مناسب نیست و نیاز به تغییرات اندکی دارد. برای اعمال تغییر باید به صفحه تنظیمات این افزونه بروید. برای این کار گزینه Add-ons را از منوی Tools فایرفاکس انتخاب کنید. در پنجره Add-ons به برگه Extensions رفته و با انتخاب BetterCache دکمه Options را انتخاب کنید. به برگه Never-cache list بروید. در کادر Mime-type مقدار text/html را وارد کنید و دکمه Add را بزنید.

و تمام. کاری که الان انجام دادید جلوگیری از اعمال تغییرات توسط این افزونه برای صفحات عادی بود.

BetterCache Never-cache list

BetterCache Never-cache list

شیوه عملکرد این افزونه برای افزایش سرعت

قبل از هر چیز باید در مورد caching اطلاع داشته باشید. caching در وب در حقیقت ذخیره کرده محتویات متن، تصویر و غیره برای مدت زمان مشخص شده توسط سایت هست. این کار باعث خواهد شد که در درخواست های بعدی به جای دریافت مجدد اطلاعات از سرور سایت، فایل cache شده در مرورگر استفاده شود که این باعث صرفه جویی های زیادی میشود. معمولا اکثر سایت ها قوانین خاصی رو برای caching محتویات مختلف سایت در نظر می گیرند. این قوانین در طی اولین انتقال محتویات سایت به مرورگر ارسال میشود.

کاری که این افزونه انجام میدهد دقیقا مربوط به قوانین caching است. این افزونه با دستکاری این قوانین فایرفاکس را مجبور به ذخیره و cache کردن محتویات سایت برای مدت زمان بیشتری میکند. این نکته رمز موفقیت این افزونه در افزایش سرعت است.

اما نکته مهم در اینجا به کارگیری صحیح و جلوگیری از کش کردن اطلاعات ضروری توسط این افزونه است. زیرا ممکن که محتویات قدیمی را به جای محتویات جدید مشاهده کنید. (در این صورت راه حل استفاده از کلید F5 است)

چرا text/html رو به لیست چشم پوشی ها اضاف کردیم؟ به این علت که معمولا محتویات اصلی سایتها توسط صفحات عادی یا html انتقال پیدا می کند. پس در صورتی که این صفحات را کش کنیم دیگر به محتویات تازه دسترسی نخواهیم داشت.

چند نکته مهم در هنگام به کارگیری این افزونه

در صورتی که احساس می کنید که محتویات سایت در حال مشاهده قدیمی هست از دکمه reload فایرفاکس استفاده کنید. برای اینکه تمامی محتویات سایت به طور کامل و از ابتدا دریافت شود از ترکیب کلید های ctrl+f5 استفاده کنید.

در تنظیمات پیش فرض این افزونه سایت های ssl دار کش نمی شوند(این سایتها با یک s اضافی مشخص هستند httpS). برای فعال کردن این امکان گزینه Cache secure connections too را از صفحه اصلی تنظیمات این افزونه انتخاب کنید. با این کار شاهد افزایش چشمگیر سرعت gmail خواهید بود. گزینه refresh در gmail هم فراموش نشود.

نکته برای طراحات وبرنامه نویسان وب: برای جلوگیری از ایجاد مشکل در مشاهده صفحات localhost، در لیست Never-cache list مقادیر localhost و 127.0.0.1 رو هم با استفاده از فیلد URL اضافه کنید.

نکته مهم: در صورتی این افزونه به هر دلیلی مانند جلوگیری از نمایش محتویات به روز در سایت های مورد علاقه شما، مشکلاتی را برایتان ایجاد میکند به سادگی میتوان این افزونه را از فایرفاکس حذف کنید.

پ.ن1: انتظار معجزه از این افزونه نداشته باشید. کارایی این افزونه زمانی مشخص تر خواهد بود که از سایتهای مشخصی بارها در طول روز بازدید کنید و یا سایتهایی که تعداد زیادی اسکریپت دارند.

پ.ن2: برای من این افزونه خیلی مفید بود و در مدت یک هفته که دارم ازش استفاده میکنم احساس میکنم که سرعت مرور صفحات بیشتر از گذشته شده.
باشد که لنگر کشتی دیگر نامردی نکند.

» ادامه مطلب

ساخت ویروس در عرض چند ثانیه

Virus

اول اینکه این ویروس نیست و تیتر رو برای جذابیت قضیه آبدار نوشتم. بعدشم از این روش فقط برای شوخی کردن با رفیق و رفقا استفاده کنید و انتشار اون تو جمع و اینترنت ممنوع؛ پس هیچ مسئولیتی در قبال استفاده نادرست از این روش بر عهده نمی گیرم!

فقط کافیه که یک خط کد زیر رو در جایی که می گم بنویسید تا برنامه به صورت پی در پی اجرا بشه و طرف مقابل کلافه بشه. در ضمن این کد فقط برای زبان های دات نتی یعنی C# و VB.NET و … کار می کنه.

برای انجام این کار در پروژه C# خودتون فایل Program.cs و در پروژه VB.NET خودتون فایل Program.vb رو باز کنید و در ابتدای تابع Main کد زیر رو بنویسید:

Application.Restart()

این کار رو می تونید رو سیستم همکارتون انجام بدین و منتظر بمونین که برنامه رو اجرا کنه. توصیه می کنم از این لحظه فیلم تهیه کنید و به سایت youtube هم اضافه کنید. :twisted:

راز این موضوع در تایع Application.Restart نهفته است. این تابع باعث ریستارت شدن برنامه میشه. به این صورت که یک برنامه موقت و کوچک در دایرکتوری temp در سیستم ایجاد میکنه و سپس برنامه اصلی رو می بنده، بعد از بسته شدن برنامه، فایل اجرایی ایجاد شده در temp برنامه ما رو دوباره اجرا می کنه و سپس پاک میشه. در کد بالا چون ما کد رو در ابتدای برنامه نوشتیم پس برنامه در همان ابتدای اجرا ریستارت خواهد شد و این روند ادامه خواهد داشت تا زمانی که سیستم پر از این برنامه خواهد شد.

برای اینکه از شر این مزاحم خلاص بشین ساده ترین راه ریستارت سیستم هست. اما این هم راه داره و اون این که برنامه رو تو ریجستری ویندوز بنویسید و هربار که سیستم بالا میاد برنامه هم بالا بیاد. با این کد:

Microsoft.Win32.Registry.SetValue(@”HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run”,”Hello”,System.Windows.Forms.Application.ExecutablePath)

این کد رو قبل از تابع Restart بنویسید و نتیجه رو مشاهده کنید. برای اینکه از شر این روش هم خلاص بشید، راه سادش رفتن در حالت Safe Mode و حذف کردن کلیدی که آدرسش در کد بالا هست.

در پایان بهتره که این کار رو تو اوقات فراغت و برای شوخی با همکاران یا دوستانتون انجام بدین. در ضمن این روش قبلا توسط من روی همکاران و توسط همکاران روی من امتحان شده و 100% جواب داده و موجب شاده و خنده بسیار شده است.

خوش باشین

» ادامه مطلب

نصب و رفع مشکلات راهنمای Visual Studio 2010

نسخه جدید Visual Studio سیستم راهنمای آن را که همنام با کتابخانه راهنمای ماکروسافت به نام MSDN هست تغییر داده است. در این سیستم که اصطلاحا Help Viewer 1.0 نام دارد، دیگر از Document Explorer خبری نیست و راهنما می تواند در هر مرورگری نمایش داده شود. با این تفاوت که مرورگر پیش فرض صفحات راهنما، خود Visual Studio است.

متاسفانه نصب راهنما در این نسخه چندان سر راست نیست و همچنین تعدادی مشکل دارد که در این اینجا به بررسی آنها می پردازم.

  • نصب راهنما

پس از نصب موفقیت آمیز Visual Studio در صفحه پایان نصب، لینکی در پایین صفحه جهت نصب راهنما قرار داده شده که مستقیما از آنجا می توانید مراحل نصب را همانند زیر انجام دهید. لزومی نیست که حتما از آن لینک استفاده کنید، بعدا نیز می توانید راهنما را نصب کنید.

جهت نصب از طریق Visual Studio از منوی Help گزینه Manage Help Settings را انتخاب کنید. در صورتی که بار اولی است که از این گزینه استفاده می کنید از شما مسیر ذخیره سازی فایلهای آفلاین پرسیده خواهد شد. مسیر را با در نظر گرفتن اینکه ممکن است تا 3 گیگ فضا مورد نیاز باشد تایین کنید.

پس از آن می توانید از طریق گزینه “Choose online or local help” تعیین کنید که آیا از راهنمای آنلاین می خواهید استفاده کنید یا آفلاین. در صورت انتخاب گزینه آنلاین هیچ نیازی به نصب چیز دیگری نخواهید داشت و راهنمای از طریق سایت MSDN ماکروسافت نمایش داده خواهد شد.

در صورت انتخاب گزینه آفلاین سیستم راهنما از راهنماهای نصب شده استفاده خواهد کرد. پس نیاز خواهید داشت راهنماها را نصب کنید. نصب راهنمای آفلاین به سادگی از طریق نصب از دیسک نصب و یا دانلود امکان پذیر است. برای دانلود گزینه “Install content from online “ و برای نصب از دیسک گزینه “Install content from disk” را انتخاب کنید.

فایلهای راهنما در دی وی دی نصب موجود است و بهتر است بجای دانلود از آنها استفاده کنید. فایل نصب راهنما در مسیر DVD:\ProductDocumentation\HelpContentSetup.msha قرار دارد که باید از طریق گزینه Install content from disk اقدام کنید.

پس از اقدام به نصب می توانید از میان بخش های موجود، بخش های مورد نظر را انتخاب و اقدام به نصب یا دانلود کنید.

Help Library Manager

Help Library Manager

  • رفع مشکلات

پس از انجام عمل Repair برنامه نصب visual studio و یا به علت حذف ویا تغییر نا خواسته مسیر نصب فایلهای آفلاین سیستم راهنما به طور کل از کار می افتد و با اجرای مجدد Manage Help Settings جهت تغییر مسیر نصب و یا تغییر به وضعیت آنلاین، با خطا مواجه خواهید شد. در این وضعیت هیچ امکانی برای استفاده از راهنما نخواهید داشت.

نمونه خطای سیستم راهنما

یکی از خطاهای سیستم راهنما

چند راه حل برای رفع این مشکل وجود دارد که ساده ترین آنها به این شکل است:

برنامه Regedit را باز کرده و به مسیر HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Help\v1.0 بروید. در آنجا مقدار LocalStore را پیدا کرده و پاک کنید. سپس مجددا گزینه Manage Help Settings را اجرا کنید تا مسیر نصب مجددا پرسیده شود. که می توانید در این حالت مسیر قبلی راهنماهای نصب شده را تعیین کنید.

  • برنامه کمکی H3Viewer

با استفاده از این برنامه رایگان می توانید راهنماهای آفلاین نصب شده را همانند Document Explorer نسخه قبلی راهنما مشاهده کنید. همچنین با استفاده ازاین برنامه می توایند مرورگر پیش فرض راهنما را نیز تغییر دهید.

H3Viewer

H3Viewer

این برنامه کم حجم را می توانید از اینجا دریافت کنید (لینک دانلود در پایین صفحه): http://mshcmigrate.helpmvp.com/viewer

برنامه H3Viewer نیاز دارد تا سیستم راهنما در حالت آفلاین کار بکند، در این صورت می تواند راهنماهای نصب شده بر روی سیستم را لیست کند.

برای تنظیم مرورگر پیش فرض سیستم راهنما از طریق زیر منوی Options->Set default Viewer for MS HV 1.0 اقدام کنید. توجه کنید که برنامه باید با دسترسی administrator اجرا شده باشد.

پ.ن: در هر صورت وجود راهنمای اصلی نرم افزار لازم و ضروری به نظر می رسه گرچه ممکنه گوگل شما را سریع تر به نتیجه برسونه.

» ادامه مطلب

SQLite پایگاه داده ای سبک و چابک

یک پایگاه داده کوچک (حجمی در حدود 500 KB) که به زبان C در قالب یک کتابخانه (Library) نوشته شده است و از پایگاه داده های RDBMS به حساب می آید. این پایگاه داده بدون لیسانس (Public Domain) ، آزاد و open source منتشر می شود.
  • بررسی ویژگیهاSQLite Logo

برخلاف پایگاه داده های client-server پایگاه داده ی SQLite به عنوان یک پروسه مجزا عمل نمی کند. بلکه به عنوان کتابخانه ای عمل می کند که همراه برنامه انتشار یافته و امکان دسترسی به دیتا را به برنامه می دهد و همانند بخشی از آن عمل می کند.
برنامه می بایست از طریق توابع فراهم شده اقدام به فراخوانی و دسترسی به دیتا نمایند که این نحوه فراخوانی باعث بهینه تر و سریعتر در دسترس قرار گرفتن نتایج خواهد شد. این روش از درخواست به سرویس های دیگر جهت دریافت اطلاعات که سایر پایگاه داده های از آن استفاده می کنند برای داده های کم حجم و پایگاه داده کوچک، بهینه تر است.

تمامی اطلاعات این بانک اطلاعاتی (شامل جداول، تعریفات، دیتا و غیره) در یک فایل که برای تمامی سیستم عامل ها یکسان است ذخیره می شود. این روش یکی از دلایل موفقیت این پایگاه داده به شمار می آید.
SQLite با توجه به نوع ساختاری که دارد تعدادی از ویژگی های استاندارد که در SQL-92 به تصویب رسیده را پشتیبانی نمی کند. شاید بزرگترین این موارد عدم پشتیبانی از توابع و stored procedure ها باشد. سایر موارد استاندارد SQL پیاده سازی شده و در دسترس هستند.
موارد قابل استفاده در این پایگاه داده را می توان trigger ها، View ها و Query های پیچیده نام برد.

یکی از موارد جالب در پیاده سازی SQLite نحوه اعمال نوع داده ها به فیلدها (Columns) است. در این پایگاه داده به جای اختصاص دادن نوع به فیلد مورد نظر که در اکثر پایگاه داده های معتبر از این روش استفاده می شود، فقط نوع به مقدار (value) داده شده اختصاص داده می شود. برای مثال اگر نوع فیلدی Integer تعریف شده باشد و کاربر قصد وارد کردن داده ای از نوع رشته را داشته باشد، موتور پایگاه داده ابتدا سعی خواهد کرد که داده را به نوع Integer تبدیل کند. این باعث افزایش انعطاف پذیری نوع داده های فیلدها می شود. مخصوصا وقتی که نیاز به عمل bind در سایر زبانها به صورت دینامیک مورد نیاز باشد.

  • شیوه مدیریت دسترسی ها

چندین پروسه یا thread می تواند به صورت همزمان به یک پایگاه داده بدون مشکل دسترسی داشته باشد و از آن اطلاعات دریافت نمایند. ولی برای نوشتن اطلاعات فقط یک پروسه امکان دسترسی خواهد داشت. سایر پروسه ها باید منتظر بمانند و یا اینکه با خطا مواجه خواهند شد.

  • ابزارهای توسعه

یکی از مهمترین مزیت های این پایگاه داده امکان استفاده آن در اکثر زبانهای برنامه نویسی است. برنامه های دسترسی به این پایگاه داده در اکثر زبانها نوشته شده است و در دسترس است. برای مشاهده ابزارهای دسترسی به این ادرس مراجعه کنید: http://www.sqlite.org/cvstrac/wiki?p=SqliteWrappers
مهمترین کتابخانه های رابط برای استفاده از SQLite

dotNET Framework: http://sqlite.phxsoftware.com/
dotNET Framework: http://www.mono-project.com/SQLite
Delphi: http://www.aducom.com/
Delpi: http://wikitaxi.org/delphi/doku.php/products/sqlite3/index
C++: http://www.sqliteplus.com/
Java: http://www.ch-werner.de/javasqlite
PHP: SQLite is bundled with PHP 5. http://www.php.net/
Python: http://pysqlite.org/

برای طراحی و ایجاد پایگاه داده SQLite می توانید از ابزارهای زیر استفاده کنید:
SQLite Manager: یک extension برای مرورگر فایرفاکس که با به سادگی امکان دسترسی به تمامی امکانات SQLite رو فراهم می کند. لینک: https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/5817

SQLite مورد مقبولیت فراوانی برای استفاده به عنوان یک دیتابیس Embeded قرار گرفته و در پروژه های زیر مورد استفاده قرار گرفته است:

  • FireFox – این مرورگر برای ذخیره اطلاعات خود از SQLite استفاده می کند.
  • Mac OS X – سیستم عامل شرکت Apple به صورت داخلی از SQLite به عنوان یک پایگاه داده استاندارد استفاده می کند.
  • Skype – این نرم افزار چت و گفت و گوی آنلاین که با مقبولیت خوبی روبروست از SQLite استفاده می کند.
  • Symbian – سیستم عامل گوشی های موبایل در نسخه های جدید خود از این پایگاه داده به صورت توکار استفاده می کند.
  • Android – سیستم عامل جدید گوگل برای موبایل
  • iPhone و iPod touch : در این دو دستگاه محصول Apple از این پایگاه داده استفاده شده است.
  • Google Gears – ابزار گوگل برای نوشتن برنامه های تحت وب با استفاده از تکنولوژی های مختلف روز.
  • معایب

در طی آزمایشات گوناگونی که انجام گرفته سرعت این پایگاه داده در مقابله با حجم اطلاعات زیاد مقداری بیش از حد معمول پایین می آید.
عدم امنیت. در این پایگاه داده هیچ روش خاصی برای حفظ امنیت داده های در نظر گرفته نشده است و این مورد می تواند برای ذخیره داده های حساس مشکل ساز شود.

  • سخن آخر

پایگاه داده SQLite یک ابزار کوچک سریع و مطمئن است که برای مقاصد خاص نوشته شده است. از این پایگاه داده می توانید برای سیستم های Embeded استفاده کنید. یا برای نزم افزار های کوچک و تک کاربره خود تا خود را از شر مشکلات انتشار پایگاه داده های بزرگ همراه نرم افزار خود دور بمانید.
همچنین این یک گزینه فوق العاده برای کسانی است که از access صرفا برای پایگاه داده خود استفاده می کنند.

  • منابع مفید

سایت اصلی: http://www.sqlite.org
دانلود نسخه اصلی: http://www.sqlite.org/download.html
ویژگی های حذف شده از SQL استاندارد: http://www.sqlite.org/omitted.html
ویژگی های پیاده سازی شده: http://www.sqlite.org/lang.html

» ادامه مطلب

پایگاه داده ها و مشکل بسته های نرم افزاری در ایران

فکری که باعث شد من این نوشته رو بنویسم، مشکلی بود که در تهیه بسته های نرم افزاری داشتیم. نرم افزارهای ما که با SQL Server نوشته شده بودند باید به صورت بسته نرم افزاری دربیایند تا قابل فروش باشند.
این مشکل از آنجا ناشی می شد که پایگاه داده SQL Server در هنگام نصب تنظیمات کافی رو در اختیار نمی گذاره و نمی توان به راحتی امکان نصب و عزال نرم افزار و ابزارهای اون رو به درستی انجام داد. همچنین زمانی که برای نصب این پایگاه داده صرف می شود برای یک بسته نرم افزاری کوچک بسیار زیاد هست.

این تنها مشکل ما نیست و در میان همه نرم افزارهایی که از SQL Server استفاده می کردند، این مشئله کاملا مشخص هست. تنها تفاوتی که در میان نرم افزارهای ایرانی و خارجی دیدم، قابلیت تنظیم نحوه نصب پایگاه داده در نرم افزارهای خارجی هست، در حالی که این امکان به طور کلی در نرم افزارهای ایرانی وجود ندارد و در چند مورد، حتی خود فرد باید پایگاه داده را نصب کند.

این که ما نرم افزار نوشته شده رو به صورت بسته ارائه کنیم نیز یک طرف قضیه هست. این مدل ارائه نشان از قدرت کاری شرکت هست که می تونه تمامی قسمت های کار رو تا اماده سازی و نهایی کردن محصول به درستی انجام بده. زیاد وارد این بحث نمی شم ولی این رو هم بدونید که چنین چیزی در ایران رسم نیست. بسته های نرم افزاری که مشکل دارند و نرم افزارهای سفارشی به صورت حضوری نصب و تنظیم می شوند.

مشکلات نرم افزاری ها
مشکلات مربوط پایگاه داده ها در بسته ای نرم افزاری قبلا مظرح بوده و راه حل های قابل توجهی هم برای انها وجود دارد ولی به چند دلیل بزرگ انجام انها در شرایط فعلی شرکت های ایرانی محقق نشده است.

* اولین و مهمترین و شاید بزرگترین دلیل را، راحتی در هنگام تولید بدون صرف هزینه اضافه دانست. راحتی به این معنی که پایگاه داده SQL Server با داشتن مجموعه ابزارهای برنامه نویسی قدرتمند بسیاری از کارها را راحت کرده است. غافل از اینکه در مرحله فروش دچار مشکل خواهد شد.

* دلیل مهم و بزرگ دیگر رایگان بودن استفاده از آنها در ایران است. اگه در شرایط فعلی هزینه چند صد هزار تومانی را فقط به یک پروژه متوسط اضافه کنید، سود دهی پروژه زیر سوال خواهد رفت. در حالی که این هزینه فعلا صفر است.

* دلیل مهم بعدی، آموزش فقط چند پایگاه داده های معدود است. مسلما زمانی که استفاده از ابزاری راحت و در عین حال رایگان هست، کسی به گزینه های بعدی فکر نخواهد کرد. پس راحت ترین ها آموزش داده می شوند.

معرفی تعدادی پایگاه داده جایگزین
در ادامه می خواهم شما را با چند گزینه دیگر از پایگاه داده ها اشنا کنم و مواردی را که می توان با این پایگاه دادها انجام داد. همچنین چه نوع نرم افزارهایی را می توان با انها توسعه داد. این پایگاه دادها با توجه به معیارهای ایرانی انتخاب کرده ام.

SQL Server و Oracle و MySQL
من اینگونه در نظر می گیرم شما خواننده محترم با این پایگاه داده آشنا هستید و موارد استفاده را هم می دانید.

Firebird
این پایگاه داده با داشتن موتوری قدرتمند از اکثر استانداردهای SQL پشتیبانی می کند.
مزیت های مهم: امکان استفاده از این پایگاه به عنوان یک پایگاه داده توکار و یا به عنوان یک سرور موجود هست. همچنین امکان استفاده از این پایگاه داده در چند سیستم عامل وجود دارد.
عیب مهم: تنها مورد ذکر شده عدم پشتبانی از fulltext search هست. ابزارهای مدیریتی گرافیکی توسط خود تولید کننده ارائه نمی شود و باید از ابزارهای سایر شرکتها استفاده شود.

PostgreSQL
پایگاه داده PostgreSQL هم دارای موتور قدرمتندی است و همه استاندارند ها sql را پشتیبانی می کند.
عیب نه چندان مهم: با توجه به اطلاعاتی که در سایت موجود بود به نظر می رسه که امکان استفاده مستقل از این پایگاه داده موجود نیست و حتما باید سرویس این پایگاه داده نصب باشد. همچنین امکان استفاده از این پایگاه داده در چند سیستم عامل وجود دارد.
مزیت مهم: ابزارهای مدیرتی موجود در بسته این پایگاه داده کامل بوده و از تمامی امکانات پشتیبانی می کند.

BlackFish
پایگاه داده BlackFish که در این میان خیلی به طبع من خوش اومد، همانند بقیه استاندارند است.
مزیت های مهم: امکان استفاده از این پایگاه به عنوان یک پایگاه داده توکار و یا به عنوان یک سرور موجود هست. حجم فایل های پایگاه داده کم بوده و سربار کمی بر روی سیستم دارد. همچنین عدم وابستگی به سیستم عامل که امتیاز مثبتی محصوب میشود.
مزیت فوق العاده: نکته جالب این پایگاه برای استفاده در حالت سرور این است که برنامه پایگاه داده را که یک فایل اجرایی مستقل و بدون نیاز به نصب است را با استفاده از یک خط فرمان به کار انداخت.
عیب مهم: عدم وجود محیط مدیرتی گرافیکی قوی. این پایگاه داده رایگان نمی باشد.

SQLite
پایگاه داده SQLite بسیار جالب و کار امد است.
مزیت: پایگاه داده ای تک فایلی با حجم کم و عدم وابستگی به سیستم عامل. دارای محیط مدیریتی خوب که تمامی امکانات آن را پوشش می دهند.
عیب مهم: تنها مشکل بزرگ عدم پشتیبانی از تمامی امکانات استاندارد sql هست که ضعف بزرگ اون محسوب می شود.
توضیحات بیشتر در مورد این پایگاه داده را در این پست بخوانید.

دسته بندی نرم افزارها و پایگاه داده های قایل استفاده
در ادامه به بررسی که نرم افزارهای تولیدی در ایران می پردازم و پایگاه داده ای مناسب برای آنها

دسته اول: نرم افزارهای سازمانی و بین سازمانی
این گونه نرم افزارها چون با حجم داده ها و تراکنش های زیادی مواجه هستند، باید به دنبال پایگاه داده های بسیار قدرمتند باشند. در این زمینه به چز چند انتخاب شامل Oracle، SQL Server و شاید MySQL انتخاب دیگری وجود ندارد.
در این دسته کار ها در اختیار تعدادی شرکت معدود قرار دارد و انها با توجه به نیروری کاری خود یکی از موارد فوق رو انتخاب می کنند.
بحث نصب و نگهداری هم مستقیما توسط مجری انجام میشه و به همین علت به این دسته کاری نداریم.

دسته دوم: نرم افزار های اداری/دفتری
داده های دریافتی این گونه نرم افزارهای با توجه به نوع کار در حد متوسطی قرار دارد.
نرم افزار باید بتواند به صورت شبکه در چند سیستم نصب شده و کار کند.
در چنین مواردی انتخاب های فایل طرح Firebird و PostgreSQL و Blackfish و SQL Server و MySQL هستند.
همانطور که مشخص هست در این دسته گزینه بیشتری برای انتخاب وجود دارد.
بهترین گزینه برای نرم افزارهایی که دارای کاربران شبکه محدود هستند BlackFish و برای تعداد کاربران بیشتر SQL Server است.

دسته سوم: نرم افزارهای تک نفره
داده های دریافتی این نرم افزارها در حد محدودی قرار دارد. نیازی نیست که نرم افزار به صورت تحت شبکه نیز کار کند.
همانند دسته دوم پایگاه داده های قابل انتخاب زیاد هستند که باید به انها موارد SQLite و Access رو هم اضافه کرد.
اگر وجود امکانات کامل برای پایگاه داده ضروری باشد BlackFish گزینه مناسبی هست در غیر اینصورت SQLlite می تواند گزینه خوبی باشد.

دسته چهار: نرم افزارهای utility یا کاربردی
داده های دریافتی بسیار محدود بوده و ممکن است نیازی به دریافت و دخیره اطلاعات موجود نباشد.
تنها گزینه های قابل استفاده SQLite و Access هستند.

لطفا پایگاه داده مورد استفاده خودتون رو به من در بخش نظر ها اعلام کنید.
پایگاه داده خوبی داشته باشد!

» ادامه مطلب

Downthemall،مدیر دانلودهای شما با فایرفاکس

DTA

همانطور که می دانید یکی از دلایل محبوبیت فایرفاکس در میان کاربران دنیا،وجود افزونه های متعدد برای این مرورگر متن باز است که دست شما را کاملا در شخصی سازی مرورگرتان باز می گذارد.علاوه بر آن،امکانات متعددی را به واسطه این افزونه ها در اختیارتان قرار می دهد که در هیچ مرورگر دیگری نمی توان یافت.

یکی از بهترین افزونه های فایرفاکس،Downthemall است که کار یک دانلود منیجر رایگان،پرقدرت و بدون تبلیغات را برای شما انجام می دهد.البته در این دانلود منیجر رایگان همانند دانلود منیجرهای گران قیمتی نظیر DAP و IDM،خبری از معجزه و resume دادن به فایلهای Rapidshare نیست؛ولی باز هم بسیار عالی و قدرتمند عمل می کند.

پیشنهاد ما در این لحظه،دانلود این افزونه است؛و اگر هم هنوز از فایرفاکس استفاده نکرده اید یقین بدانید که الان در یکی از بهترین موقعیت ها برای استفاده آن قرار دارید.فایرفاکس را دانلود کنید و لذت ببرید.


دانلود افزونه Downthemall

» ادامه مطلب

چند اشتباه در طراحی پایگاه داده

performance یا بازده، فاکتور خیلی مهمی در همه زمینه ها هست که معمولا توسط تازه کار ها و گاها توسط طراح دیتابیس فراموش میشود. معمولا در مرحله آموزش، بر روی کارهای کوچک و حجم کوچک اطلاعات مانور داده می شود. پروژه های آموزشی کوچک بوده و مثالها کاربردهای کوچک در مقابل داده های کم را در نظر می گیرند.

در دنیای واقعی وضعیت فرق میکنه. برنامه های نوشته شده باید برای مدت زمانی طولانی بدون مشکل پاسخ گو باشند. حجم داده های ورودی خیلی زیاد است. و در یک برنامه تجاری ممکنه این موارد برای چند صد تا چند صد هزار رکورد در روز هم برسد. در چنین شرایطی عدم رعایت چند نکته کوچک اما اساسی ممکن است مشکل ساز شود.

در ادامه می خواهم چند اشتباه در طراحی پایگاه داده رو مطرح کنم، به این امید که دیگر شاهد آنها نباشم. این موارد مطمئنن در طور دوره های آموزی به کرات مطرح می شود ولی شگفتا که هنوز هم عده ای این اشتباه ها را تکرار می کنند.

  • استفاده ازنوع داده های رشته ای به عنوان اندیس یا کلید اصلی

نوع داده varchar و هر نوع داده کاراکتری یا رشته ای بدترین نوع انتخاب برای اندیس جدول است. این اشتباه زمانی بدتر خواهد شد که این فیلد به عنوان کلید اصلی نیز استفاده کنید؛ و سرانجام اشتباه با استفاده از این کلید به عنوان کلید خارجی تکمیل خواهد شد!

البته توجه داشته باشید که استفاده از فیلد اندیس کاراکتری در کنار کلید اصلی مشکل خاصی نخواهد داشت. فقط این مورد در صروت لزوم و زمانی که از آن فیلد به کرات برای جستجو استفاده میکنید مورد استفاده قرار دهید.

علت اشتباه بودن این انتخاب در ساخت جدول اندیس و تعداد مقایسه های انجام شده بر می گردد. به عنوان یک مثال ساده مقایسه ، دو نوع عددی می توانند به راحتی توسط دستور عمل های CPU با یکدیگر مقایسه شوند، در حالی که درنوع کارکتری باید تک تک کارکاتر ها با استفاده از شبیه سازی نرم افزاری مقایسه شوند. در رشته های یونیکد هم که حجم کاراکتر ها دو برابر می شوند.

راه حل: راه حل بسیار ساده استفاده از انواع داده عددی مانند int یا bigint است. در عین حال می توانید از سایر انواع ساده دیگر نیز استفاده کنید.

  • عدم استفاده از اندیس یا کلید اصلی

این مورد رو از مورد بالایی جدا کردم چونکه هر کس همچنین اشتباهی رو انجام بده باید در مورد دانش وی تردید کرد. جداولی که ارجاعات مکرری به آنها وجود دارد باید از طریق اندیس ها بهینه شوند. وجود اندیس باعث سرعت بخشیدن در ارجاعات و افزایش بازده دیتابیس خواهد شد. کلید اصلی را هم برای استفاده به عنوان کلید خارجی و یا شناسه هر رکورد مورد استفاده قرار دهید.

البته یک استثنا در این مورد هم وجود دارد. این مورد زمانی هست که انواع توصیفی را در جدولی جداگانه قرار می دهیم، که در این صورت چون داده های این جدول کم خواهد بود و حذف اضافه ای در کار نخواهد بود، می توان آن جدول را بدون اندیس یا کلید اصلی در نظر گرفت.

این نکته را هم در نظر داشته باشید که بدون کلید اصلی و یا یک کلید یکتا نمی توانید ارتباطی مابین جداول بر قرار کنید.

  • استفاده از فیلد های NULL بی مورد

همیشه در استفاده از فیلدهای NULL دقت کنید. سعی کنید که فیلدهای رشته ای را NULL قرار ندهید چونکه یک معنای زاید به آن فیلد داده اید، مگر اینکه واقعا به null نیاز داشته باشید. یک کاربرد مفید null بودن فیلد برای کلید های خارجی هست که نشان می دهد، هیچ ارتباطی در رکورد جاری تعریف نشده است. نمونه ای این کاربرد را در تصویر زیر مشاهده می کنید.

Database

در کنار استفاده از فیلدهای null می توانید از مقادیر پیش فرض هم استفاده کنید تا هیچ فیلدی ندانسته خالی رد نشود. این کار کدهای sql شما را هم کوتاه تر خواهد کرد.

در همین زمینه مطالعه کنید:

10 Common Design Mistakes

Ten Common Database Design Mistakes

Database Performance Philosophy

» ادامه مطلب

با فایرفاکس همیشه گوگلی باشید!

این روزها آن قدر سرویس های گوگل زیاد شده که آدم آدرس آنها رو بعضی وقتها یادش میره.چه میشه کرد،انسانه و این مشکلاتش!

اما نگران نباشید.فایرفاکس به شما این امکان رو میده که به راحتی هر چه تمام تر به این سرویس ها دسترسی پیدا کنید.

افزونه های مختلفی برای دسترسی آسان به سرویس های گوگل نوشته شده که بدون شک یکی از بهترین افزونه ها برای این کار GUtil هستش…

GUtil به شما این امکان رو میده که به آسانی به سرویس های مختلف گوگل دسترسی داشته باشید.برای این کار تنها لازمه که سرویس های مورد نظر خودتونو از میان انبوه سرویس های گوگل انتخاب کنید و نوع نمایش آنها را هم مشخص کنید.

GUtil-Option

کار با این افزونه اصلا سخت نیست.ولی می توانید مطمئن باشید که پس از مدتی به یکی از افزونه های ثابت فایرفاکستان تبدیل می شود.از ما گفتن بود؛دانلودش با شما…

دانلود افزونه GUtil

راستی،داشت یادم می رفت.اگر این افزونه را نصب کردید و از آن خوشتان آمد،با گوگل ریدرتان مشترک فید موج من شوید:

www.feeds2.feedbuner.com/mojeman

» ادامه مطلب

فرندفید به فیس بوک فروخته شد!

تمام شد.رقابت بین دو غول بزرگ وب سایتهای اجتماعی برای همیشه تمام شد و تا مدتی دیگر اثری از “فرفر” دوست داشتنی و محبوب نخواهد بود.”فرفر”ی که با ظاهر ساده و محیط جذابش دل خیلی ها را ربوده بود تا مدتی دیگر به طور کامل تحت سلطه ی فرمانروایی فیس بوک خواهد بود.به هرحال هر حال،هر چه باشد فرندفید برای مدیران فیس بوک ارزشمندتر از توییتر است…

علاقه مندی فیس بوک به فرندفید را مدتها بود که می توانستیم احساس کنیم.انگار که فیس بوک پس از اضافه کردن قابلیت “لایک”به سرویسش،اولین لایک را برای فرندفید زده و علاقه اش را به مغزهای متفکر آن اعلام کرده است!

friendfeed-facebook

همه ی ما می دانیم که از طرفی فیس بوک با بیش از ۲۵۰ میلیون کاربر نیازی به کاربران فرندفید ندارد و از طرفی دیگر آن قدر ابهت و بزرگی دارد که سرویس رقیبش را با خرید آن تعطیل کند.پس تنها دلیلی که برای خرید فرندفید باقی مانده،استفاده از مغزهای متفکر آن است.مسلم است که ترکیب تعداد کاربران فیس بوک و قابلیتهای کنونی آن با ایده های ناب متفکران “فرفر”ی،ابر سرویس اینترنتی ای را به وجود می آورد که تا مدتها کسی نمی تواند به رقابت با آن فکر کند!سرویسی عظیم،جذاب و منحصر به فرد که همانند آهنربایی بزرگ کاربران اینترنت را به خودش جذب می کند.

facebook-logo

تکلیف فرندفید هنوزمعلوم نیست و کاربرانش از فروش آن بسیار ناراحت اند.ولی از آنجا که خودم فیس بوکی هستم این خبر را به فال نیک می گیرم و منتظر ابر سرویس اجتماعی دنیا می مانم.امیدوارم که تا آن موقع عمو فیترباف دست از این مسخره بازی هایش بردارد و بگذارد که با کتاب چهره!از اینترنت لذت ببریم:)

» ادامه مطلب

یوتیوبی باشیم،اما یوتیوب فارسی نباشیم

یوتیوب سایتی است برای به اشتراک گذاری ویدئو که به خوبی جای خود را در میان کاربران اینترنت باز کرده است.هر چند که در وقایع اخیر،این سایت قربانی اشتباهات ابلهانه و نابخشودنی مسئولان آی تی ایران شد و سدی به نام فیل.ترینگ مانع از دسترسی تمامی ایرانیان به آن شد؛اما به شهادت بسیاری از کاربران فعال اینترنت در ایران محبوبیت این سایت نه تنها پس از فیل.تر شدن آن کم نشد،بلکه هر روز بر نیز بر تعداد مخاطبان و اعضای آن افزوده شده و کاربران آن نیز هر روز بیشتر و فعال تر می‌شوند.

به هر حال،در مزیت یوتیوبی بودن بسیار گفته اند و همین بس که شما می‌توانید یک کانال اختصاصی برای خودتان دست و پا کنید و از ودکست و کلیپ‌های مورد علاقه تان تا ویدئوهای خبری و افشاگرانه و حتی قسمت‌هایی از برنامه‌های مورد علاقه تان را در آن با دیگران به اشتراک بگذارید.

بله،یوتیوبی بودن خوب است اما یوتیوب فارسی بودن به هیچ وجه توصیه نمی‌شود !حالا قضیه یوتیوب فارسی چیست ؟عرض می‌کنم.به احتمال زیاد اولین غرفه ای که توجه مراجعه کنندگان را در فروشگاه رسانه‌های دیجیتال !به خود جلب کرد یوتیوب فارسی بود.

YTP

بله،کاشف به عمل آمد که داستان facebook.ir به شکلی بدتر تکرار شده و ظاهرا این دفعه حتی کاربرد اصلی و نام سایت را هم تمام و کمال از یوتیوب کپی کرده اند !

ما رفتیم و با مسئولان غرفه شان صحبت کردیم و گفتیم که آقایان،این دیگر چه جورش است؟اصلا به قوانین مالکیت دامین نگاه کردید؟و جوابمان را هم اینگونه دریافت کردیم که “دامین مال ماست.هیچ کسی هم نمی‌تونه ادعای مالکیتش رو بکنه.تازه،ما utube.ir رو هم ثبت کردیم که آدرس اصلیمونه و اگه اون آدرس رو گرفتند،این آدرس رو نمی‌تونند بگیرند.” ما که در این لحظه ۲ تا شاخ کپی HellBoy بر روی سرمان ظاهر شده بود گفتیم که “utube.ir آدرس اصلیتونه؟پس چرا رو ال سی دیه به این بزرگی youtube.ir رو تبلیغ می‌کنین؟” گفتند که “تبلیغ رو قبل از این تصمیم گیری ساختیم.” بعدش هم ما گفتیم که “یعنی شما اول تبلیغ می‌کنید،بعد به آدرس اصلی فکر می‌کنید؟”اونها هم با یه لحنی که انگار یوتیوب برای انتخاب آدرس و نامش مقصره گفتند که “تقصیر ما نیست که u و you یه جور ادا میشن.”

البته مکالمات این چنینی ما با آنها یه ۱۰ دقیقه ای ادامه داشت و در آخر ما فهمیدیم که نرود میخ آهنی در سنگ !

واقعا دزدی نام و آدرس یه سایت معروف و استفاده از اسکریپت رایگان PHPMotion کاری داره؟یعنی استفاده از محبوبیت و شهرت یه سایت معروف،پیامی به غیر از دزد بودن این آقایون رو می‌رسونه؟اون هم با دلایل مسخره و تابلوئی مثل هزینه‌ی کمتر تبلیغات و یکسانی تلفظ u وyou ؟!

امیدوارم مردم ایران یه روز به درک صحیحی از قوانین بین المللی و رعایت حقوق دیگران برسند.تا اون روز هم ما باید چپ و راست شامل یه همچین دزدی هایی باشیم !

بعدا نوشت : راستش این مطلب رو پیشتر نوشته بودم و با خودم می‌گفتم که شاید این بساطشون رو جمع کنن.ولی حالا…
» ادامه مطلب

۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۹, یکشنبه

گوگل نسخه جدید مرورگر Chrome 3 را منتشر ساخت

GoogleChromeLogo

شرکت گوگل روز گذشته سومین نسخه از مرورگر اینترنتی خود موسوم به Chrome را با ابزارهای رقابتی جدید و ارتقای ۲۵ درصدی قابلیت اجرای سیستم‌های مبتنی بر JavaScript عرضه کرد.

این مرورگر جدید هم‌اکنون برای بارگذاری رایگان روی اینترنت عرضه شده و “صفحات مجزا داخل یک مرورگر”(Tab) و سیستم پخش فایل‌های صوتی و تصویری در آن ارتقا یافته است. این به‌روزرسانی یک سال پس از آغاز به کار Chrome صورت می‌گیرد.

گوگل در این خصوص در وبلاگ رسمی خود توضیح داد: “برای تکمیل و عرضه این مرورگر اینترنتی، در یک سال گذشته ۵۱ کارشناس توسعه‌دهنده نرم‌افزار حضور داشتند، ۲۱ نسخه بتا از این مرورگر عرضه شد، ۱۵ نسخه ثابت به‌روزرسان در اختیار کاربران قرار گرفت و ۳۵۰۵ حفره امنیتی در این مرورگر برطرف شد”.

به گزارش همکاران سیستم، مرورگر اینترنتی Chrome گوگل هم‌اکنون صاحب ۵/۳ درصد از بازار جهانی مرورگرهای اینترنتی است و بر این اساس، بالاتر از مرورگرهای Opera و Safari اپل قرار می‌گیرد. مرورگر IE مایکروسافت با تصاحب ۵۸ درصد رایانه‌های جهان، هم‌اکنون به عنوان محبوب‌ترین مرورگر اینترنتی محسوب می‌شود و Firefox موزیلا پس از آن با ۳۱ درصد قرار گرفته است.

دریافت: Chrome 3.0

» ادامه مطلب

فایرفاکس ۳٫۷ با مدیر جدید افزونه‌ها از راه می‌رسد

بنیاد غیرانتفاعی موزیلا در حال کار بر روی سیستم جدید مدیریت افزونه‌ها در مرورگر متن باز فایرفاکس خود است.

این سیستم مدیریت جدید که قرار است با فایر فاکس ۳٫۷ عرضه شود به جای اینکه برای هر افزونه پنجره کوچک و جداگانه‌ای بازکند، تمامی افزونه‌ها را در یک پنجره واحد باز کرده و مدیریت می‌کند و شما به جای رفتن به منوی ابزار یا همان Tools برای مدیریت افزونه می توانید با تایپ عبارت “about:addons” در آدرس بار به راحتی به این منو دسترسی داشته باشید.

به گزارش فارنت و به نقل از پایگاه اینترنتی “تک اسپوت”، شما همچنین می توانید شورتکات یا همان میان بر جدیدی با این عنوان ساخته و در BookMark قرار دهید تا تنها با یک کلیک به این گزینه دسترسی پیدا کنید.

این مدیریت جدید دارای دو پنل است که یکی از پنل‌ها به مدیریت افزونه، قالب‌ها و پلاگین، اکستنشن‌ها و سایر موارد پرداخته و پنل دوم نیز به عنوان یک مرورگر عمل کرده که شما می توانید با آن به راحتی به جستجوی افزونه مورد نظر خود در دنیای وب بپردازید.

البته این سیستم مدیریت افزونه قطعی نبوده و شاید در نسخه نهایی تغییرات بسیاری در آن صورت گیرد اما شما می توانید نسخه آزمایشی آن را از اینجا بارگذاری و نصب کنید.

گفتنی است با توجه به اینکه فایرفاکس در قابلیت مدیریت افزونه ها از کدهای جاوا اسکریپت استفاده می‌کند، شما برای استفاده از آن باید گزینه اجرای جاوا اسکریپت را همیشه فعال نگاه دارید.

» ادامه مطلب

ادوبی در برابر اپل – آیا قوانین ضد انحصار به کمک ادوبی می آیند؟

در ماه گذشته نزاع میان کمپانی های اپل و ادوبی بر سر فناوری فلش به اوج خود رسید.

درست چند روز پیش از معرفی محصولات جدید ادوبی توسط این کمپانی، کمپانی اپل تغییراتی را در مجوز استفاده از کیت توسعه نرم افزار (SDK) مربوط به سیستم عامل آیفون اعمال نمود که استفاده از ابزارهایی مشابه کامپایلر برنامه Flash Professional CS5 را برای تولید کد بومی برنامه های نسخه چهارم سیستم عامل آیفون ممنوع می کند.

کمپانی ادوبی که به دلیل عدم همکاری اپل نتوانست پلاگین Flash Player را برای مرورگرهای وب سیستم عامل آیفون عرضه کند راهی را برای دور زدن برخی از محدودیت های بستر آیفون یافت — امکان تبدیل برنامه های فلش به برنامه های بومی آیفون. در این صورت محدودیت عدم مشاهده فایل های فلش در مرورگر آیفون به قوت خود باقی می ماند ولی امکان نوشتن برنامه های مستقل آیفون برای خیل عظیم برنامه نویسان فلش بوجود می آمد.

با این هدف، ویژگی نوینی به نسخه جدید محیط توسعه فلش یعنی Flash Professional CS5 اضافه شد و آن امکان دریافت خروجی برای آیفون بود. اما کمپانی اپل که اکوسیستم آیفون را در قبضه خود دارد و هر برنامه سیستم عامل آیفون باید از فیلتر این کمپانی بگذرد تا در فروشگاه برنامه های آیفون یعنی App Store عرضه شود، با تغییری که در مجوز استفاده از کیت توسعه نرم افزار سیستم عامل آیفون اعمال نمود عملاً جلوی استفاده از محیط توسعه فلش برای تولید برنامه های آیفون را گرفت.

در بخشی از توافق نامه این مجوز جدید آمده است:

برنامه ها تنها می توانند از API های مستند (Documented APIs)، به روشی که توسط اپل تجویز شده استفاده نمایند و نباید از API های خصوصی (private) استفاده کرده و یا آنها را فراخوانی کنند. برنامه ها باید به زبان های ، Objective-C C++ ، C و یا جاوااسکریپت بگونه ای که توسط موتور WebKit سیستم عامل آیفون اجرا می شود نوشته شده باشند و تنها کد های نوشته شده به زبان C ، C++ و Objective-C می تواند کامپایل شده و به API های مستند لینک گردد (به عنوان مثال برنامه هایی که از طریق ترجمه واسط و یا یک لایه سازگارکننده و یا یک ابزار به API های مستند لینک گردند ممنوع است.)


عدم وجود پلاگین فلش بر روی آی پد مانع از دیدن ویدیوهای فلش در سایت هایی نظیر CNN و hulu بر روی این دستگاه است.

به گزارش سایت موبایل ایران، کمپانی ادوبی مدعی است که اپل برای در اختیار داشتن انحصاری بازار برنامه های آیفون و از دور خارج کردن کمپانی های دیگر نظیر ادوبی دست به چنین تغییری زده است. اما اپل منکر این موضوع است و مدعیست استفاده از تکنولوژی های باز و استاندارد، بحث فنی و تجربه کاربری مناسب محور این تغییر است.

استیو جابز — مدیر عامل اپل — در نامه ای سرگشاده ایراداتی را به فناوری فلش وارد نمود و طی این نامه شش دلیل عمده را برای ممانعت از بکارگیری فلش بر روی آیفون ذکر کرد:

۱٫ انحصاری بودن فناوری فلش در مقابل فناوری های استاندارد غیر انحصاری نظیر CSS، HTML5 و جاوااسکریپت
۲٫ امکان مرور وب بطور کامل بدون استفاده از فلش با استفاده از فناوری های جایگزین برای ویدیو نظیر H.264
3. پائین بودن قابلیت اطمینان، امنیت و کارآیی فلش
۴٫ کاهش طول عمر باطری در صورت استفاده از ویدیوهای فلش
۵٫ عدم سازگاری کامل فلش با واسط های مبتنی بر صفحه لمسی
۶٫ ایجاد یک لایه واسط برای اجرای برنامه و عدم استفاده از ظرفیت کامل بستر آیفون بدلیل مستقل بودن فلش نسبت به بستر سیستم عامل یا به عبارتی Cross-Platform بودن آن

Steve Jobs پس از آن ادوبی نیز کوتاه نیامد و سخنان جابز را حاکی از انحصار طلبی این کمپانی و غیر واقعی دانست و عنوان نمود که توسعه فناوری فلش برای بستر آیفون را رها کرده و به توسعه این فناوری برای سیستم عامل های رقیب آیفون نظیر اندروید گوگل می پردازد.

اما ظاهراً دامنه جدال بالا گرفته و شنیده ها حاکی از آن است که ادوبی شکایتی را بر علیه اپل تنظیم و به مراجع قانونی عرضه نموده.

دیروز منابع مختلفی عنوان نمودند که وزارت دادگستری و کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده آمریکا در حال بررسی موضوع رسیدگی احتمالی به نقض قوانین ضد انحصار توسط اپل هستند. گفته می شود که این مراجع احتمالاً تصمیم اخیر اپل در مورد منع استفاده توسعه دهندگان از کامپایلرهای Cross-Platform برای تولید برنامه های آیفون، آی پاد تاچ و آی پد را مورد رسیدگی قرار خواهند داد.

در صورت رسیدگی به این موضوع از طرف مراجع، دو نکته باید روشن شود: اول آنکه آیا سیاست اپل در قبال توسعه دهندگان تأثیر ضد رقابتی در بازار ایجاد خواهد نمود و دوم اینکه آیا این کمپانی دلایل قابل قبول تجاری برای اعمال چنین محدودیت هایی دارد.

گمانه زنی ها حاکی از آن است که اپل ممکن است با تغییر مجدد توافقنامه جدید کیت توسعه نرم افزار آیفون مانع از این رسیدگی گردد. اما برخی از تحلیلگران بر این باورند که با توجه به انحصاری نبودن بازار گوشی های هوشمند احتمال آنکه دولت بتواند رأیی به زیان اپل صادر کرده و یا جریمه ای را برای این کمپانی در نظر بگیرد کم است و تغییر مجدد توافقنامه توسط اپل می تواند نشان از عقب نشینی این کمپانی بوده و زمینه تجسس های قانونی بیشتری را فراهم آورد.

برخی منابع خبری دیگر اعلام داشته اند که رسیدگی به تخلفات احتمالی اپل و مطابقت دادن سیاست های این کمپانی با قوانین ضد انحصار فراتر از بحث توافقنامه کیت توسعه نرم افزار آیفون است و بستر تبلیغاتی جدید iAd این کمپانی نیز می تواند جزء موارد دیگر انحصارطلبی این کمپانی تلقی گردد. سیاست جدید اپل مانع از استفاده از ابزارهای تحلیلی کمپانی های طرف سوم و قراردادن این ابزارها در دل برنامه های سیستم عامل آیفون می شود و بدین ترتیب شبکه های تبلیغاتی رقیب را در ارائه مناسب تبلیغات سیستم عامل آیفون ناکام می گذارد.

باید منتظر بمانیم تا ببینیم آیا قوانین سرسختانه ضد انحصار در آمریکا می توانند سیاست های اپل را در بازار گوشی های موبایل و کامپیوترهای قابل حمل تغییر دهند — همانگونه که سیاست های مایکروسافت را در بازار مرورگر و سیستم عامل تغییر دادند.

» ادامه مطلب

اعلام برندگان اسکار اینترنتی ۲۰۱۰؛ توییتر بهترین شبکه‌ی اجتماعی انتخاب شد

برندگان چهاردهمین جوایز سالانه وبی که به اسکار اینترنت نیز معروف بوده و همه ساله برای تقدیر از بهترین‌های اینترنت از سوی مردم و متخصصان برگزیده می‌شوند، اعلام شد که در میان برندگان نام توییتر نیز به چشم می‌خورد.

جوایز وبی که ازسوی آکادمی بین‌المللی هنرها و علوم دیجیتال – گروهی متشکل از ۵۵۰ عضو – معرفی می‌شود، از بهترین‌های اینترنت در چهار شاخه وب‌سایت‌ها، تبلیغات تعاملی، فیلم و ویدیوی آنلاین و موبایل تقدیر می‌کند.

به گزارش ایسنا، در جوایز وبی امسال راجر ابرت، منتقد فیلمی که پس از جراحی سرطان قدرت تکلم خود را از دست داده اما با وبلاگ خود در وب‌سایت “شیکاگو سان تایمز” صدای آنلاین قدرتمند و جدیدی یافته است، به‌عنوان شخص سال برگزیده شد.

همچنین جایزه دستاورد یک عمر فعالیت به وینتون سرف، یکی از پدران بنیانگذار اینترنت رسید که در فن‌آوری ارتباطات خود در دانشگاه استنفورد پیشگام شد.

جز جوایز دستاورد ویژه، وبی در شاخه‌های متنوع برندگانی را انتخاب کرد که با هر دو رای عمومی و رای کارشناسان انتخاب شده بودند. در این شاخه‌ها سایت نیویورک تایمز با دریافت پنج جایزه از جمله جوایزی از سوی آکادمی و مردم جزء برنده‌های برتر شناخته شد.

وب‌سایت رسمی جیم کری، برنده بهترین وب‌سایت مشهور یا سرگرمی و “پروژه مصاحبه” دیوید لینچ، فیلم‌ساز برنده بهترین مجموعه مستند و وب‌سایت Make it Right Foundation برد پیت نیز برنده بهترین وب سایت فعال شد.

توییتر برنده بهترین شبکه اجتماعی، فوراسکوئر برنده شبکه اجتماعی موبایل و هولو برنده پهنای باند شد. هم‌چنین وب‌سایت نیویورک تایمز جایزه بهترین نوشته و بهترین سایت مجله را دریافت کرد، در حالی که Mashable.com به‌عنوان بهترین وبلاگ کاری و بهترین وبلاگ فرهنگی برنده شد و آسوشیتدپرس نیز به انتخاب عمومی برای پوشش زنده مراسم تحلیف باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا برنده وبی شد.

برندگان جوایز امسال وبی جایزه خود را در ۱۴ ماه ژوئن طی مراسمی در شهر نیویورک دریافت خواهند کرد

» ادامه مطلب

آیا سیستم عامل ملی پروژه‌ی موفقی خواهد بود؟

خبرگزاری مهر از “تصویب سند سیستم عامل ملی” خبر می‌دهد. این خبرگزاری به نقل از حمید رضا ربیعی، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشرفته دانشگاه صنعتی شریف نوشته است، مراحل نهایی تصویب این سند در هیئت دولت در حال طی‌شدن است تا استفاده از سیستم عامل ملی یک قانون راهبردی شود.

ربیعی هم‌چنان گفته است: “بومی‌سازی سیستم عامل لینوکس فارسی سال‌هاست که انجام شده، اما نهادینه‌کردن و جایگزین‌کردن آن با سیستم عامل‌هایی چون ویندوز، نیازمند تصویب سند ملی از سوی دولت است.”

خبرگزاری مهر هم‌چنین به نقل از مشاور طرح سیستم عامل ملی می‌نویسد نسخه‌های مختلف لینوکس فارسی از نظر فنی آماده توزیع است و در برخی شرکت‌های بزرگ نیز جایگزین سیستم عامل ویندوز شده است، اما با تصویب این سند وظایف تمامی دستگاه‌ها و نهادها در کشور برای استفاده از آن به صورت اجرایی مشخص می‌شود.

خبرهای پیشرفت در پروژه‌ی سیستم عامل ملی پیش از این بارها مطرح شده بود. حتی در سال ۱۳۸۸ اعلام شد که طرح لینوکس فارسی، به‌عنوان طرحی ناتمام، به شرکت فناوری اطلاعات واگذار شده و این شرکت در حال برطرف‌کردن ایرادها و تکمیل پروژه است.

در بهمن ماه سال ۱۳۷۹ “طرح ملی لینوکس” یا به عبارت دیگر “طرح ملی فارسی‌سازی سیستم عامل لینوکس”، از سوی مرکز فناوری اطلاعات پیشرفته دانشگاه شریف ارائه شد و دو سال بعد، یعنی بهمن ۸۱، مراحل عملیاتی آن آغاز شد.

دکتر محمدخوانساری، مدیر اجرایی طرح مذکور، در یکی از گفت‌وگوهای خود، طرح یادشده را بسترسازی برای طراحی “سیستم‌عامل ملی” در ایران دانسته بود و نه خود سیستم عامل ملی. طرح یادشده بیشتر بر روی بحث فنی سیستم عامل ملی متمرکز شده و بسترسازی برای تولید یک سیستم عامل ملی بر مبنای سیستم عامل لینوکس است.

چرا لینوکس؟

اما چه برتری‌هایی در لینوکس وجود دارد که آن‌را نسبت به ویندوز متمایز می‌کند؟ به اعتقاد محمود تجلی‌مهر، کارشناس رایانه، از زاویه‌ی کاربران عادی، ویندوز از لینوکس برتر است چون کارکردن با آن ساده‌تر است، اما از زاویه‌ی کاربران حرفه‌ای، برتری لینوکس و کلا سیستم عامل‌ها و نرم‌افزارهای خانواده‌ی “یونیکس” (Unix) بر ویندوز آشکار است و تقریبا تمام شبکه‌های مخابراتی و “ISP”ها از نسخه‌های مختلف یونیکس، از جمله لینوکس استفاده می‌کنند.

دست‌اندرکاران طرح سیستم عامل ملی، “در دسترس‌بودن کد منبع لینوکس”، “امنیت بالاتر” و “هزینه پایین‌تر” را دلیل انتخاب آن می‌دانند. امنیت بالاتر در سیستم‌عامل‌هایی که منبع کدهای باز دارند، امری‌‌ست که تجلی‌مهر هم بر آن صحه می‌گذارد.

به اعتقاد او، سازندگان نرم‌افزارها یا سیستم‌عامل‌هایی که کدهای منبع آنان منتشر نمی‌شوند، می‌توانند هر گونه تغییری در نرم‌افزارهای خود اعمال کنند و پی‌بردن به ابعاد این دستکاری‌ها نیز بسیار مشکل یا غیر ممکن است. در دنیای “Open source” اما می‌توان سیستم عامل یا نرم‌افزار را کامل در اختیار گرفت، بر اساس نیازها تغییر داد و حفره‌های امنیتی را، در صورت وجود، به سرعت ترمیم کرد. به همین دلیل به ندرت از ویروس‌ها، تروجان‌ها یا هکرهای لینوکس یا سیستم‌عامل‌های مشابه، سخنی به میان می‌آید.

کاهش هزینه‌ها نیز دلیل موجهی‌ست. ایران در صورت پیوستن به سازمان تجارت جهانی باید حقوق مالکیت معنوی (کپی رایت) افراد و شرکت‌های خارجی را رعایت کند. بر این اساس برای استفاده از هر نسخه‌ی سیستم عامل یا نرم‌افزار باید پول پرداخت شود. بهای نرم‌افزارهایی که زیر ویندوز اجرا می‌شوند، در کشورهایی که حقوق مالکیت معنوی را به رسمیت می‌شمرند، گاه سرسام‌آور است. این در حالی‌ست که نرم‌افزارهای تحت لینوکس یا مجانی هستند یا کل بسته‌ی نرم‌افزاری آنها را با بهایی ناچیز می‌توان خریداری کرد؛ به اضافه‌ی این‌که تنوع کافی و لازم برای کاربرای‌های خانگی و حرفه‌ای آنها نیز وجود دارد.

این نکته را هم نباید فراموش کرد که ایران تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارد و دسترسی به همه‌ی امکانات نرم‌افزاری شرکت‌های عمده‌ی رایانه‌ای که عموما هم در این کشور هستند، ممکن نیست.

روی دیگر سکه

با وجود تمام مزایای برشمرده شده برای “سیستم عامل ملی”، به نظر نمی‌رسد که این پروژه بتواند موفقیت چندانی کسب کند. ایران تنها کشوری نیست که به فکر تولید “سیستم عامل ملی” به زبان رسمی کشور افتاد.

پیش‌تر کشورهایی چون انگلستان، ژاپن، برزیل، پرو، چین، آلمان، کره، آفریقای جنوبی، فرانسه، وزارت دفاع هند و سنگاپور، سیستم عامل ملی لینوکس را مبنای استفاده قرار داده بودند. پروژه‌ی یادشده در آلمان با سیستم عامل‌هایی که از پایه آلمانی بودند نیز اجرا شد؛ این پروژه اما در مدتی کمتر از ۵ سال به شکست انجامید.

به اعتقاد محمود تجلی‌مهر، پروژه‌ی سیستم عامل ملی در حد و اندازه‌های دانشگاهی، پروژه‌ای مقبول و جالب است، اما در مقیاس تجاری، بر خلاف گرایش عمومی و تخصصی در جهان است. به گفته‌ی او، طراحی سیستم عامل فارسی و تغییراتی هم‌چون راست‌چین کردن نوشته‌ها، این سیستم عامل را محدود به گروه هدف بسیار کوچکی می‌کند. این در حالی‌ست که زبان بین‌المللی زبان انگلیسی‌ست و نرم‌افزارهای روز دنیا نیز به همین زبان تولید می‌شوند. این خود بزرگ‌ترین عامل برای شکست پروژه‌ی سیستم عامل ملی در مقیاس تجاری‌ست.

نویسنده پارسا بیات @ دویچه وله

» ادامه مطلب

هشدار به کاربران؛ انتشار ورم مخرب جدید در یاهومسنجر


نوع جدیدی از یک ورم قدیمی در حال انتشار در یاهومسنجر است که امکان کنترل رایانه‌های آلوده شده به این بدافزار را برای هکرها فراهم می‌کند.

یک پیام فوری با صورتک خندان و همراه با عکس لینک شده‌ای که ظاهرا ازسوی یک دوست ارسال شده، درواقع ورمی است که در حال انتشار در یاهومسنجر است.

محققان در شرکت‌های BitDefender ،BKIS و سیمانتک به صورت جداگانه به کاربران یاهومسنجر درباره حمله این ورم که به سرعت در حال گسترش است، هشدار داده‌اند.

به گزارش ایسنا، تیم امنیتی BitDefender در رومانی از زمان شناسایی آن در هفته گذشته شاهد نرخ آلودگی ۵۰۰ درصد در ساعت به این ورم در این کشور بوده است.

این ورم که از سوی این شرکت‌ها به نام‌های Palevo ،W32.Ymfocard.fam.Botnet و W32.Yimfoca شناسایی شده نوع جدیدی از یک ورم قدیمی است که کاربر را برای ذخیره کردن یک فایل تصویری که درواقع یک کد مخرب است، فریب می‌دهد.

طبق گزارش BitDefender، این ورم حامل بک دوری است که به هکرها امکان می‌دهد برای نصب نرم‌افزارهای مخرب بیش‌تر، سرقت فایل‌های اطلاعات، ردگیری کلمات عبور، ارسال هرزنامه یا حملات مخرب به سیستم‌های دیگر کنترل کامل رایانه آلوده را به دست بگیرند.

این ورم هم‌چنین از طریق سایت‌های اشتراک‌گذاری نقطه به نقطه مانند Kazaa و LimeWire نیز منتشر می‌شود و پس از نصب شدن در رایانه کاربر به نوعی خود را تنظیم می‌کند که پس از هر بار راه‌اندازی شدن رایانه اجرا شود و به‌صورت خودکار خود را به تمامی افراد موجود در فهرست تماس‌های کاربر ارسال می‌کند.

» ادامه مطلب

دانشگاه‌ها خدمات ایمیل کلود مایکروسافت را به جیمیل ترجیح می دهند

برخی از دانشگاه های معتبر جهان می گویند به دنبال مهاجرت به سرویس ایمیل جدید مایکروسافت موسوم به Live@edu هستند.

آنها می گویند این سرویس را به سرویس رایگان جیمیل گوگل ترجیح می دهند‌، زیرا معتقدند امنیت اطلاعات آنها از این طریق بیشتر تامین می شود.

از جمله این دانشگاه ها می توان به سه دانشگاه UCL، منچستر و رویال هولووی اشاره کرد که معتقدند حفاظت از اطلاعات مقوله ای است که در سرویس ایمیل مایکروسافت به آن به طور جدی توجه شده است و این باعث می شود که کاربران مطمئن باشند اطلاعات شخصی آنها به خوبی حفاظت می شود.

به گزارش فارس به نقل از بتانیوز، ‌مایکروسافت می گوید اطلاعات ایمیل های کاربران که از این سرویس ها استفاده می کنند را در دیتاسنترهای مختلفی در نقاط مختلف جهان نگهداری می کنند و از جمله در مورد انگلستان از دیتاسنتری حفاظت شده در شهر دوبلین استفاده می کند.

از سوی دیگر مایکروسافت تضمین داده که از اطلاعات ایمیل های کاربران برای پیشبرد استراتژی های تازه بازاریابی و برنامه ریزی های تبلیغاتی بهره نخواهد برد و همه اطلاعات را خصوصی نگه خواهد داشت.

در آخر اینم لینک ایمیل دانشجویان مایکروسافت:

http://www.microsoft.com/liveatedu/free-hosted-student-email.aspx

» ادامه مطلب