۱۳۸۹ آذر ۴, پنجشنبه

مدرك CCIE- Cisco Certified Internetwork Expert


بسمه تعالي
مدرك CCIE
Cisco Certified Internetwork Expert

آشنایی با غول شبکه: سیسکو
«شرکت سیسکو سیستمز» (Cisco Systems) شرکت آمریکایی تولیدکنندهٔ تجهیزات شبکه (Network) است که مرکز آن در شهر سن خوزه در ناحیه معروف به سیلیکان ولی در ایالت کالیفرنیا قرار دارد.

شرکتسیسکو سیستمز» (Cisco Systems) شرکت آمریکاییتولیدکنندهٔ تجهیزات شبکه (Network) است که مرکز آن در شهر سن خوزه در ناحیه معروفبه سیلیکان ولی در ایالت کالیفرنیا قرار دارد. این شرکت محصولات مربوط به شبکه وارتباطات را طراحی می‌کند و با سه نام تجاری مختلف سیسکو، لینکسیس و ساینتیفیکآتلانتا به فروش می‌رساند. در ابتدا، سیسکو فقط روترهای چند پروتکل تولید می‌کردولی امروز محصولات سیسکو را در همه جا از اتاق نشیمن گرفته تا شرکت‌های ارائه دهندهخدمات شبکه می‌توان پیدا کرد.دید سیسکو این است «تغییر روش زندگی، کار، بازی وآموزش"
شرکت سیسکو هماکنون با ۵۱۴۸۰ کارمند دارای بازده ۲۸٫۴۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۶ و سود خالص ۵٫۵۸میلیارد دلار می‌باشد. شعار فعلی سیسکو این است : «به شبکه انسان خوش آمدید». شرکتسیسکو در سال ۲۰۰۳ موفق به دریافت جایزه ریاست جمهوری ران براون برای کیفیت عالی درروابط کارمندان و جامعه گردید. معاون ارشد شرکت سیسکو یک ایرانی‌تبار به نام محسنمعظمی است.
تاریچه

لنبزاک و سندی لرنر (دارای مدرک لیسانس از دانشگاه ایالتیکالیفرنیا، فوق لیسانساقتصادسنجی از دانشگاه کلرمونت و فوق لیسانس علوم کامپیوتر از دانشگاه استنفورد)،زوجی که در بخش کامپیوتر دانشگاه استنفورد کار می‌کردند، Cisco را در سال ۱۹۸۴تأسیس کردند. بزاک نرم افزار روتر‌های چند پروتکل را که توسط ویلیام یاگر(یک کارمنددیگر که کار سالها قبل از بزاک شروع کرده بود) نوشته شده بود تکمیل کرد.

بااین وجود که Cisco اولین شرکتی نبود که Router طراحی و تولید می‌کند، اولین شرکتیبود که یک Router چند پروتکل موفق تولید می‌کند که اجازهٔ ارتباط بین پروتکل‌هایمختلف شبکه را می‌دهد. از زمانی که پروتکل اینترنت (IP) به یک استاندارد تبدیل شد،اهمیت Routerهای چند پروتکل کاهش یافت. امروزه بزرگ‌ترین روترهای Cisco طراحیشده‌اند تا پاکت‌های IP و فریمهای MPLS را هدایت کنند. در ۱۹۹۰، شرکت به سهامی عامتبدیل شد و سهام آن در بازار بورس NASDAQ عرضه شد.بزاک و لرنر با ۱۷۰ میلیون دلاراز شرکت خارج شدند و بعد از مدتی جدا شدند. زمان انفجار اینترنت در ۱۹۹۹، Cisco شرکت Cerent واقع در کالیفرنیا را با قیمت ۷ میلیارد دلار خریداری کرد. این شرکتگرانترین خرید Cisco در آن زمان بود. تنها خرید گرانتر مربوط به ساینتیفیک آتلانتامی‌باشد.

در اواخر مارس ۲۰۰۰، در اوج رشد دات کام، Cisco با ارزش مالی بالغبر ۵۰۰ میلیارد دلار ارزشمندترین شرکت دنیا بود.در سال ۲۰۰۷، با ارزشی بالغ بر ۱۶۵میلیارد دلار همچنان یکی از ارزشمندترین شرکتهاست.

با خرید شرکت‌های دیگر،توسعهٔ داخلی و همکاری با دیگر شرکت‌ها، Cisco به بازار بسیاری از قطعات دیگر شبکهغیر از (Router) راه پیدا کرده‌است، مانند Ethernet Switching، دسترسی از راه دور، Routerهای شعبه‌ای، شبکهٔ خودپردازهای بانک‌ها، امنیت، دیواره آتش، تلفن اینترنتی وغیره. در ۲۰۰۳، Cisco شرکت محبوب LinkSys تولید کنندهٔ سخت افزار شبکه کامپیوتر راخریداری کرد و آن را در صدر تولید کننده‌های قطعات مربوط به کاربران عادی تبدیلکرد.
· آموزش
سیسکو در ۱۵۰ کشور دنیا مرکزهایی آموزشی بهمنظور تعلیم افراد برای طراحی و نگهداری شبکه‌های کامپیوتری تأسیس کرده‌است. سیسکومدارکی را برای متخصصین در زمینه‌های مختلف شبکه ارائه می‌کند. که شامل این مدارکمی‌شود:

  • CCIE - Cisco Certified Internetwork Expert ( متخصص شبکه بندی سیسکو(
  • CCNP - Cisco Certified Network Professional (حرفه‌ای شبکه سیسکو(
  • CCDP - Cisco Certified Design Professional ( حرفه‌ای طراحی سیسکو )
  • CCIP - Cisco Certified Internetwork Professional ( حرفه‌ای شبکه بندی سیسکو(
  • ) CCSP - Cisco Certified Security Professional حرفه‌ای امنیت سیسکو)
  • ) CCVP - Cisco Certified Voice Professional حرفه‌ای تلفن اینترنتی سیسکو)
  • CCDA - Cisco Certified Design Associate ( همکار طراحی سیسکو)
  • CCNA - Cisco Certified Network Associate ( همکار شبکه سیسکو)
  • CCSI - Cisco Certified Systems Instructor ( آموزش دهنده سیستم‌های سیسکو)

مدرک CCIE پیشرفته‌ترین و بالاترین مدرک ارایه شده توسط سیسکو در زمینه شبکه‌های کامپیوتریاست. در هرم تحصیلی ارایه شده توسط شرکت سیسکو، مدرک CCNA به عنوان مدرک ورود بهچرخه تحصیلی و کسب علوم شبکه‌ای در قاعده هرم قرار گرفته و عنوان نصب و پشتیبانیادوات شبکه‌ای سیسکو را به خود اختصاص داده‌است. در همین سطح مدرک CCDA که ویژهطراحی مقدماتی شبکه‌های سیسکو می‌باشد نیز وجود دارد. در یک سطح بالاتر سه مدرک CCNP، CCDP و CCIP لایه میانی این هرم را تشکیل داده و عنوان مدیریت شبکه‌هایپیشرفته و پیچیده سیسکو را به خود اختصاص داده‌اند و بالاخره این‌که مدرک CCIE باقرار گرفتن در راس این هرم تحصیلی، به عنوان طراح اصلی و مدیریت رده بالای شبکه‌هایسیسکو شناخته می‌شود.








CCIE: پيشرفته‌ترين مدرک سيسكو
مدرك CCIE پيشرفته‌ترين و بالاترين مدرك ارايه شده توسط سيسكو در زمينه شبكه‌هاي كامپيوتري است. در هرم تحصيلي ارايه شده توسط شركت سيسكو، مدرك CCNA به عنوان مدرك ورود به چرخه تحصيلي و كسب علوم شبكه‌اي در قاعده هرم قرار گرفته و عنوان نصب و پشتيباني ادوات شبكه‌اي سيسكو را به خود اختصاص داده است. در همين سطح مدرك CCDA كه ويژه طراحي مقدماتي شبكه‌هاي سيسكو مي‌باشد نيز وجود دارد. در يك سطح بالاتر سه مدرك CCNP ،CCDP و CCIP لايه مياني اين هرم را تشكيل داده و عنوان مديريت شبكه‌هاي پيشرفته و پيچيده سيسكو را به خود اختصاص داده‌اند و بالاخره اين‌كه مدرك CCIE با قرار گرفتن در راس اين هرم تحصيلي، به عنوان طراح اصلي و مديريت رده بالاي شبكه‌هاي سيسكو شناخته مي‌شود.


مدرك CCIE پيشرفته‌ترين و بالاترين مدرك ارايه شده توسط سيسكو در زمينه شبكه‌هاي كامپيوترياست. در هرم تحصيلي ارايه شده توسط شركت سيسكو، مدرك CCNA به عنوان مدرك ورود بهچرخه تحصيلي و كسب علوم شبكه‌اي در قاعده هرم قرار گرفته و عنوان نصب و پشتيبانيادوات شبكه‌اي سيسكو را به خود اختصاص داده است. در همين سطح مدرك CCDA كه ويژهطراحي مقدماتي شبكه‌هاي سيسكو مي‌باشد نيز وجود دارد. در يك سطح بالاتر سه مدرك CCNP ،CCDP و CCIP لايه مياني اين هرم را تشكيل داده و عنوان مديريت شبكه‌هايپيشرفتهو پيچيده سيسكو را به خود اختصاص داده‌اند و بالاخره اين‌كه مدرك CCIE باقرار گرفتن در راس اين هرم تحصيلي، به عنوان طراح اصلي و مديريت رده بالاي شبكه‌هايسيسكو شناخته مي‌شود.

نقشه راه

كليه كساني كه موفق به كسب مدرك CCNA مي‌شوند، در رده‌اي بالاتر با سه دوره متفاوت جهت ادامه تحصيل روبه‌رومي‌شوند. در اين مقطع شركت سيسكو با ارايه راه‌حلي كه آن را نقشه راه (Road Map) مي‌خواند، سعي مي‌كند داوطلبان را براساس ميزان علاقه آن‌ها با سه گرايش مختلفشبكه در اين سطح آشنا كرده تا آن‌ها بهتر بتوانند مسير خود را تا كسب مدارك ردهبالاتر پيدا كنند.

در اينجا به كساني كه به مسايل نصب، پشتيباني، رفع عيبشبكه در سطح عمومي و البته جنبه تخصصي آن علاقه دارند مدرك CCNP، به كساني كه بهطراحي شبكه‌هاي پيشرفته علاقه‌مند هستند مدرك CCDP و به اشخاصي كه ارتباطات شبكه‌ايو سرويس‌هاي مربوط به آن را بيش‌تر از امور ديگر شبكه مي‌پسندند،
مدرك CCIP پيشنهاد مي‌گردد.

پس از طي اين مرحله، در رده بالاتر و در واقع آخرين سطحتخصصي شبكه‌هاي مبتني بر سيسكو، داوطلبان صرفاً با يك مدرك و آن هم CCIE مواجهمي‌شوند. كساني كه موفق به كسب مدرك CCIE شوند، قادر خواهند بود پيچيده‌ترينشبكه‌هاي كامپيوتري را طراحي و مديريت كنند و از آنجا كه تعداد دارندگان اين مدركبه 8 هزار نفر هم نمي‌رسد، اما تعداد شبكه‌هاي عظيم قابل اداره توسط اين افراد فقطدر كشوري مثل ايالات متحده، بسيار بيش از اين رقم است، مي‌توان حدس زد كه صاحبانمدرك مذكور از چه فرصت شغلي مناسب و چه قدرت انتخابي در كسب اين موقعيت‌هاي كاريبرخوردار هستند.

طبق ادعاي مسئولان دوره‌هاي آموزشي سيسكو، اين دوره‌ها،خصوصاً دوره CCIE، چنان تنظيم شده است كه هرگونه نياز اشخاصي كه به كسب تخصص درامور شبكه تمايل دارند را برطرف مي‌سازد. ضمن اين‌كه با تكيه‌اي كه اين دوره‌‌ها براصول علمي و فني قضيه دارند، سعي شده است مفاد دروس صرفاً براساس تجهيزات خاصي كهخود شركت سيسكو ارايه مي‌دهد بنا نشود ووابستگي كمتري به نوع تجهيزات شبكه‌ايمورداستفاده در هر يك از تكنولوژي‌هاي مورد بحث دوره‌ها لحاظ شود.

براي كسبمدرك CCIE، برخلاف بسياري از مدارك متعلق به ساير شركت‌ها و مؤسسات آموزشي يا حتيساير مدارك خود سيسكو، هيچ پيش‌نياز خاصي در نظر گرفته نشده است. در عوض داوطلبانكه ترجيحاً بايد 3 تا 5 سال كار در شبكه‌هاي بزرگ و پيچيده را در تجربه خود داشتهباشند، بايد در آزموني كه جهت تأييد صلاحيت آن‌ها براي شركت در دوره‌هاي آزمايشي CCIE در نظر گرفته شده شركت كنند. اين آزمون، توان داوطلبان را در علوم شبكه وارتباطات، سطح مديريت و تدبير آن‌ها در زمان‌هاي بروز مشكل و همچنين سطح تفكر وانديشه آنان جهت توسعه و بهبود كارايي شبكه‌هاي بزرگ را مورد تجزيه و تحليل قرارمي‌دهد.

در دوره CCIE سعي شده است از توان و دانش دانشجوياني كه به عنوانمثال مدرك CCNP را با موفقيت كسب كرده‌اند، طوري استفاده شود كه آن‌ها را باتكنولوژي و نيازهاي واقعي روز همراه كند و باعث شود اين‌گونه افراد قادر باشند بهمسايل مربوط به شبكه از ديدگاه مديريتي و فني بالاتر بنگرند. به همين دليل دربسياري از ديالوگ‌ها و يا متون مربوط به حوزه مدارك IT از CCIE به عنوان دكترايشبكه ياد مي‌گردد.

CCIE دکتراي شبکه
سطح تخصص: کارشناسي(دکتري) يا Expert
پيش نياز : اين مدرک با اينکه پيشرفته‌ترين مدرک شبکه و سيسکو مي‌‌باشد. ولي براي اخذ آن هيچ پيش نيازي از طرف سيسکو در نظر گرفته نشده است. ولي قبل از اخذ آن ترجيحا 3 الي 5 سال سابقه کار و تجربه در شبکه‌هاي بزرگ و پيچيده بايد داشت.

گرايش‌هاي مدرک CCIE
مدرک CCIE داراي 5 گرايش در زمينه‌هاي مختلف مي‌‌باشد. علاقمندان جهت اخذ اين مدرک بايد يکي از گرايش‌ها را براساس علاقمندي خود انتخاب و پاس کنند. هرکدام از گرايش‌ها داراي يک آزمون تئوري و يک آزمون عملي (Lab) که در يکي از نمايندگي‌هاي سيسکو برگزار مي‌‌شود، مي‌‌باشد.
• CCIE Routing & Switching
• CCIE Security
• CCIE Storage Networking
• CCIE Service Providers
• CCIE Voice

CCIE Routing & Switching
ـ آشنايي با انواع ارتباطات پيشرفته Switching و Routing
ـ ارائه راه‌حل‌هايي جهت افزايش پهناي باند شبکه‌ها
ـ ارائه راه‌حل‌هايي جهت کاهش زمان پاسخ
ـ ارائه راه‌حل‌هايي جهت افزايش کارايي شبکه
ـ ارائه راه‌حل‌هايي جهت بهبود سيستم امنيتي شبکه
ـ نحوه نصب، پشتيباني و عيب يابي شبکه‌هاي LAN و WAN و سرويس‌هاي Dial Access در مقياس بزرگ
ـ Data link Switching
ـ PIX Firewall
CCIESecurity
ـ بررسي انواع پروتکل‌هاي امنيتي
ـ بررسي نقش و اثر سيستم عامل‌هاي مختلف در ارتباط با پروتکل‌هاي امنيتي
ـ آشنايي با سيستم هاي) IDS کشف نفوذ به شبکه(
ـ آشنايي با سيستم هاي برقراري امنيت در شبکه‌هاي VPN
ـ طراحي، پيکربندي و پياده‌سازي سيستم‌هاي امنيتي براي شبکه‌هاي بي سيم و پروتکل‌هاي EAP و AES و WAP و ساير پروتكل‌ها
CCIEStorageNetworking
ـ آشنايي و تخصص در زمينه انواع تجهيزات و روش‌هاي ذخيره سازي داده‌ها
ـ مديريت نگهداري از داده‌ها در محيط‌هاي Ethernet
ـ نگهداري از آرشيوها و نسخه‌هاي پشتيبان در محيط‌هاي Ethernet
ـ سرعت دسترسي به داده‌ها در محيط‌هاي Ethernet
ـ آشنايي با تکنولوژي با اهميت ذخيره‌سازي اطلاعات در محيط‌هاي بزرگي مانند FLCON، FCIP، ISCSI
CCIE Service Providers
ـ کسب مهارت‌هاي فني در زمينه پروتکل IP و تکنولوژي‌هايي که بر پايه آن بنا شده است. مثل IP Routing ، QoS ، Multicast، MBGP، MPLS و MPLSVPN
ـ آشنايي با مهندسي ترافيک شبکه
ـ آشنايي و تخصص در زمينه سرويس‌هاي شبکه‌اي مانند DSL، کابل نوري، WAN Switching، IP Telephony، Metro Ethernet، Content Networking

CCIE Voice
ـ بررسي تکنولوژي انتقال صوت از طريق پروتکل IP (VOIP) در شبکه‌هاي گسترده
ـ نصب، راه‌اندازي و پشتيباني و عيب يابي اينگونه شبکه‌ها
بازار کار
بر اساس آماري که از مجله Certification در سال 2003 گرفته شده است، داشتن مدرکCCNA حدود 7 / 16 درصد باعث افزايش درآمد شده است. و دارندگان آن به طور متوسط درآمدي سالانه اي معادل 48 الي 50 هزار دلار هستند.
مدرک CCNP، در حدود 64 هزار دلار در سال وIP Telephony در حدود 78 هزار دلار در سال درآمد داشته‌اند. با مقاسه درآمد مدارک سيسکو با مدارک ماکروسافت که در حدود 43 هزار دلار در سال مي‌‌باشد. مي‌ توان به سختي اخذ اين مدارک، اعتبار و نياز آن در سطح بين المللي پي‌برد.
مدرک CCIE پردرآمدترين مدرک در سال 2004 برآورد شده است. بطوريکه ميانگين درآمد اين مدرک برابر 105 هزار دلار برآورد شده است. که نشان از افزايش 5 / 12 درصدي آن نسبت به سال قبل از آن بوده است. اين مدرک اشتغال‌زايي فراواني کرده است و حتي از مدارک ماکروسافت، اراکل، آي بي ام هم جلو زده است که حاکي از درجه اعتبار، اهميت و نيز نياز جامعه جهاني، موسسات و شرکت‌هاي بزرگ به وجود افرادي است که در سطح وسيع و پيشرفته‌اي از طراحي، نصب، پياده‌سازي، مديريت و پشتيباني شبکه‌هاي بزرگ قرار دارند و اين مدرک تضمين کننده اعتبار اين افراد است.
» ادامه مطلب

پیوستن AT&T به عرضه‌کنندگان لوح رایانه‌یی "گالکسی تب"


لوح رایانه‌یی گالکسی تب ساخت شرکت سامسونگ که تازه‌ترین رقیب آی‌پد اپل در بازار لوح‌های رایانه‌یی است، علاوه بر سه اپراتور پیشین وریزون، تی ـ موبایل و اسپرنیت ‌هم‌اکنون توسط یک اپراتور دیگر به‌نام AT&T نیز عرضه می‌شود.

بسیاری از کارشناسان لوح رایانه‌ای گالکسی تب سامسونگ را مورد تحسین قرار داده‌اند البته استیو جابز، یکی از مقامات ارشد شرکت‌ اپل از این لوح انتقاد کرده و گفته است صفحه نمایش هفت اینچی آن برای کاربران بسیار کوچک است.

دیوید پوگو یکی از کارشناسان فن‌آوری رایانه‌یی در مقاله‌ای در روزنامه نیویورک تایمز نوشت که این لوح رایانه‌یی دارای صفحه نمایشی بسیار عالی است که واکنس لمسی آن پرسرعت و قابل اطمینان است و در کل این لوح بسیار سریع و استفاده از آن لذت‌بخش است.

» ادامه مطلب

تهیه نقشه، بهانه ی گوگل برای درو کردن اطلاعات


گوگل در ماه گذشته پس از پذیرفتن اتهام جمع آوری اطلاعات از شبکه های Wi-Fi نا امن و استفاده از آنها به عنوان وسایل ارتباط رسانی در Street View که به نقض قوانین بین المللی مورد عتاب قرار گرفت.

گوگل بر حذف تمام داده های شخصی که توسط ماشین های Street View آن از شبکه های نا امن Wi-Fi جمع آوری کرده است، توافق نمود.

بهانه این شرکت برای درو کردن وحشتناک داده ها از جمله ایمیل ها، رمزهای عبور و آدرس های وب سایت در طی ایجاد نقشه های Street View بوده است.

کریستوفر گراهام اظهار داشت گوگل به زودی مقیاس ها و معیاری آموزشی را پیرامون ارائه ی آگاهی امنیتی و معضلات حفاظت داده ها را برای تمامی کارمندان و پرسنل خود در سرتاسر دنیا معرفی خواهد نمود.

این تصمیم پیروزی بزرگی در برابر تمامی ظن ها و اتهاماتی است که به سبب نقض قوانین امنیتی و حریم خصوصی گوگل را احاطه نموده بود.
» ادامه مطلب

لغات تخصصى پر كاربرد كامپيوتر



Active Desktop قابليتى از صفحات وب كه مى تواند در Desktop شما Upload شود.

Alfa نسخه اى كه بعد از نسخه Beta مى آيد و برنامه كامل و بدون اشكال است و براى كار آماده است.
ACL (Access Control List) صفت فايل ها و پوشه ها در سيستم فايلى NTFS. اين صفت تعيين كننده كاربران مجاز يا غير مجاز جهت دسترسى به فايل ها و پوشه ها است.
Active Window پنجره اى است كه حالت فعال دارد و در آن مى توان كار كرد و بر روى تمامى پنجره ها قرار دارد.
AGP (Advanced Graphics Port) شيارى است مخصوص كارت هاى گرافيكى قدرتمند كه معمولا« رنگ آن قرمز يا قهوه اى است.
Anonymous FTP نوعى پروتوكل انتقال فايل در اينترنت است كه به شما اجازه مى دهد تا بتوانيد به صورت يك كاربر ناشناس به شبكه متصل و فايل خود را بگيريد.
)Attributesصفت) صفاتى را كه مى توان به يك فايل داد مثلاز Read Only.
Audio CD يك نوع CD صوتى معمولى كه توسط دستگاه پخش CD يا كامپيوتر مى توان آن را شنيد.
Auditing فرآيند ثبت و ذخيره عملياتى كه در يك كامپيوتر انجام مى شود. اين فرآيند در فايل هايى با پسوند log ذخيره مى شوند.
Baud سرعت انتقال اطلاعت از طريق Modem.
Beta نسخه ويژه اى از يك نرم افزار يا سيستم عامل به منظور تست شدن و رفع اشكالات آن كه براى سازمان و افراد خاصى فرستاده مى شود.
Bit مخفف كلمه Binary Digit است و كوچك ترين واحد شمارش در كامپيوتر است.
Bitmap يك فرمت گرافيكى است BMP.
Boot راه اندازى يك كامپيوتر را Boot مى گويند.
Cache حافظه اى پنهان كه در درون CPU قرار دارد و براى افزايش سرعت در رايانه است.
Capture ذخيره تصاوير به صورت يك فايل در رايانه.
Clipboar: قسمتى از حافظه رايانه كه اطلاعات به صورت موقت در آن ذخيره مى شود. مانند زمانى كه داريم يك فايل را كپى مى كنيم.
CD-R مخفف كلمه Recordable Compact Disk است و براى ذخيره اطلاعات بر روى يك CD-R است كه در اين مدل فقط يك بار مى توان بر روى CD نوشت.
CD-RW مخفف كلمه Rewriteable Compact Disk بوده و نوعى از CDها است كه مى توان بر روى آن ها چندين بار نوشت.
CD-ROMدستگاهى است كه توانايى خواندن CDها را دارد و مخفف كلمه Compact Disk Read Only Memory است.
Character به يك علامت يا يك حرف مى گويند.
Chat برنامه اى است كه شما مى توانيد توسط آن با ديگران به بحث و گفتگو بپردازيد.
Client كامپيوترى را كه در يك شبكه از منابع به اشتراك گذاشته شده استفاده مى كندو به آن سرويس گيرنده مى گويند.
Clip قسمتى از يك فيلم و يا فايل صوتى.
Clipboard قسمتى از حافظه رايانه كه اطلاعات به صورت موقت در آن ذخيره مى شود. مانند زمانى كه داريم يك فايل را كپى مى كنيم.
CMOS حافظه اى كه بر روى مادر برد قرار دارد و به وسيله يك باطرى كوچك تغذيه مى شود.
Connections برنامه و تنظيماتى كه اتصال يك رايانه به اينترنت يا رايانه ديگرى را تعريف مى كند.
Cookie فايل كوچكى كه توسط وب سايت بر روى رايانه شما ذخيره مى شود.
Desktop Icon به آيكن هايى كه بر روى صفحه Desktop موجود است مى گويند.
Desktop Theme مجموعه اى از آيكن ها، تصاوير و در مجموع شكل هايى كه باعث تغيير كردن محيط ويندوز مى شود.
Dialog Box كادر محاوره اى مانند System. اين صفحه تفاوتى كه با پنجره دارد كليد Maximize را ندارد و سايز آن را نمى توان تغيير داد و داراى كليد ok، Cancel است.
Directory قسمتى بر روى هارد شما كه فايل هاى خود را در آن جمع مى كنيد كه نام ديگر آن Folder يا پوشه نيز هست.
(DLL Dynamic Link System) فايلى كه توسط يك يا جند برنامه استفاده مى شود.
Document فايلى كه توسط يك برنامه ايجاد مى شود.
Download كپى كردن فايلى از طريق اينترنت بر روى رايانه خود.
Drag فشردن دكمه سمت چپ Mouse بر روى يك آيكن و كشيدن آن.
Drop: رها كردن كليد Mouse در هنگامى كه آن را نگه داشته ايد.
Drag & Dropفشردن كليد سمت چپ Mouse و رها كردن آن در جايى
ديگر.
Drive همان هارد ديسك شما مى شود.
DVD مخفف عبارت Digital Video Disk است و فرمتى براى ذخيره فيلم.
Dialog Box كادر محاوره اى مانند System. اين صفحه تفاوتى كه با پنجره دارد كليد Maximize را ندارد و سايز آن را نمى توان تغيير داد و داراى كليد ok، Cancel است.
Edit ويرايش كردن هر چيزى.
E-Mail نامه الكترونيكى.
Extract باز شدن يك فايل فشرده شده.
Firewall ديوار آتش، نرم افزار يا سخت افزارى كه جلوى Hackerها را
مى گيرد و نمى گذارد اطلاعات شما به سرقت برود.
Fire wire نام ديگر IEEE 1394 است كه اتصالى است با سرعت بسيار بالا.
Hardwareاجزاى فيزيكى قابل لمس رايانه.
Host هر رايانه اى بتوان از طريق اينترنت به آن متصل شد.
Hub وسيله اى است كه مى توان چند client را به آن در شبكه محلى متصل نمود.
ISP شركتى كه دسترسى اينترنت را براى مردم مهيا مى كند.
(MIDI) Musical Instrument Digital Interface فرمتى است براى ذخيره كردن موسيقى كه فقط شامل نت هاى موسيقى است.
MP3 فرمتى است براى ذخيره كردن موسيقى به صورت فشرده و با كيفيت بالا.
Registry پايگاهى است كه تنظيمات ويندوز و برخى نرم افزارها را به صورت استاندارد نگه مى دارد.
Shareware نرم افزارى است كه به صورت آزمايشى براى مدت زمان كوتاهى در اختيار شما است تا شما آن را خريدارى نماييد.
Spam نامه هاى الكترونيكى بى مصرف و بى خود.
Standby حالت خواب براى رايانه يعنى نيمه خاموش.
Trojan horse يك برنامه مخرب كه ظاهر آن فريبنده است.
Upload كپى كردن يك فايل از يك رايانه به رايانه اى ديگر از طريق شبكه محلى يا اينترنت.
VGA به كارت گرافيك هايى گفته مى شود كه داراى قدرت زيادى است.
Virus برنامه اى كه براى آسيب رساندن به كامپيوتر و برنامه هاى آن است و قابليت تكثير شدن را دارد.
(VPN) Virtual Private Networking روش براى متصل شدن به رايانه ها از طريق اينترنت.
Workgroup گروهى از كاربران بر روى يك شبكه محلى.

alavigroup.com
» ادامه مطلب

کتاب فارسی آموزش Visual C#‎‎‎‎‎ 2008

Visual C#‎‎‎‎‎ 2008


نویسنده : حمید امیدی

فصل 1 : فلسفه .NET
فصل 2 : ساخت برنامه های C#‎‎‎‎
فصل 3 : ساختارهای برنامه نویسی مرکزی C#‎‎‎‎، بخش اول
فصل 4 : ساختارهای برنامه نویسی مرکزی C#‎‎‎‎، بخش دوم
فصل 5 : تعریف انواع کلاس کپسوله
فصل 6 : یادگیری وراثت و چند ریختی
فصل 7 : یادگیری پردازش استثناء ساخت یافته
فصل 8 : یادگیری چرخه حیات شی
فصل 9 : کار با اینترفیس ها
فصل 10 : کلکسیون و Generics
فصل 11 : Delegateها، رویدادها و لامبدها
فصل 12 : ایندکسرها، عملگرها و اشاره گرها
فصل 13 : خصوصیات زبان C#‎‎‎‎ 2008
فصل 14 : مقدمه ای بر LINQ
فصل 15 : معرفی اسمبلی های .NET
فصل 16 : Type Reflection، قیدگزاری دیرهنگام، و برنامه نویسی براساس صفت
فصل 17 : پروسه ها، AppDomain ها، وcontext های شی
فصل 18 : ساخت برنامه های چند نخی
فصل 19 : یادگیری CIL و نقش اسمبلی های پویا
فصل 20 : فضای نام System.IO و ذخیره ایزوله
فصل 21 : معرفی فرایند سریال کردن شی
فصل 22 : ADO.NET بخش اول: لایه متصل
فصل 23 : ADO.NET بخش اول: لایه غیرمتصل
فصل 24 : برنامه نویسی با API های LINQ
فصل 25 :معرفی معماری ارتباطی ویندوز
فصل 26 : معرفی معماری گردش کاری ویندوز
فصل 27 : برنامه نویسی با فرمهای ویندوزی
فصل 28 : معرفی معماری نمایشی ویندوز و XAML
فصل 29 :برنامه نویسی با کنترل های WPF
فصل 30 : نمایش گرافیک 2 بعدی، منابع و تم های WPF
فصل 31 : صفحات وب و کنترل های وب ASP.NET 2.0
فصل 32 : کنترل های وب، theme ها، و Master Page های ASP.NET
فصل 33 : تکنیک های مدیریت ASP.NET State
» ادامه مطلب