۱۳۸۸ اسفند ۱۹, چهارشنبه

HTC با چاقو به جنگ سلاح گرم اپل می رود

در روز ۲ مارس کمپانی اپل -یکی از مطرح ترین سازندگان گوشی های هوشمند- دعوی ثبت اختراعی را بر علیه کمپانی HTC به دادگاه ایالتی Delaware و نیز به کمیسیون تجارت بین المللی ایالات متحده عرضه نمود.

مطابق آنچه کمپانی اپل در شکایت خود به کمیسیون تجارت بین المللی ایالات متحده اقامه نموده “کمپانی HTC بدون در اختیار داشتن مجوز مربوطه اقدام به ساخت، انجام واردات و فروش فناوری های توسعه یافته توسط کمپانی اپل نموده است که این فناوری ها توسط حق اختراع هایی که به کمپانی اپل و یا شرکت های تابعه متعلق به این کمپانی تعلق دارند محافظت شده اند.” در کل کمپانی اپل ۲۰ حق اختراع را برشمرده که HTC اقدام به نقض آنها نموده است.

به گزارش سایت موبایل ایران، کمپانی HTC پس از سال ها انجام سفارشات برون سپاری دیگر کمپانی ها -نظیر پالم- برای تولید گوشی ها و وسایل الکترونیکی، از سایه آنها بیرون آمد و توانست برند خود را مطرح نماید. پیتر چو مدیر عامل HTC می گوید: “ما با تواضع کارهای بزرگی را انجام می دهیم. ما اجازه می دهیم تا کارهایمان بلندتر از خودمان سخن بگویند.”

با افزایش تولید و فروش گوشی های هوشمند مبتنی بر سیستم عامل اندروید گوگل توسط HTC، این کمپانی تایوانی رقیب جدی تری برای اپل و دیگر کمپانی های تولید کننده گوشی موبایل شده است. گوشی های جدید این کمپانی -نظیر گوشی Desire- از نظر مشخصات سخت افزاری گوی سبقت را از گوشی iPhone 3GS اپل ربوده اند و در عین حال واسط کاربری آنها بهبود یافته به گونه ای که از کارآیی تقریباً همسنگ با گوشی iPhone 3GS برخوردار است.

با این اوصاف جای تعجب نیست که تیم حقوقی اپل برای حفظ منافع و سهم بازار کمپانی خود بدنبال مانع تراشی برای ادامه فعالیت و رشد HTC باشد خصوصاً با توجه به این نکته که به نظر می رسد HTC امسال قصد دارد جای پای خود را در آمریکا محکم کرده و بازار فروش گوشی های خود را گسترش دهد.

اما سؤالی که شاید مطرح شود این است که چرا اپل دقیقاً دست روی HTC گذاشته است؟ در حالی که بسیاری از کمپانی های دیگر نیز همانند گوگل و مایکروسافت که سیستم عامل های گوشی های تولیدی HTC را می سازند و موتورولا و پالم می توانند متهم به نقض حقوق اختراع اپل شوند. پاسخ شاید در قدرت کم دفاعی HTC نهفته است.

تمامی کمپانی های مطرح، خصوصاً آنها که مدت زمان زیادی است که در صحنه حاضرند زرادخانه ای از حق اختراع ها برای خود تدارک دیده اند تا در صورت لزوم با حمله متقابل از خود دفاع کنند. کمپانی هایی نظیر گوگل، مایکروسافت، موتورولا و پالم دارای زرادخانه های غنی حق اختراع هستند و ورود به منازعه با آنها می تواند به ضرر اپل باشد. HTC نیز قطعاً تعدادی حق اختراع برای خود به ثبت رسانده است اما به قدرتمندی غول های این عرصه نیست. شاید بتوان گفت HTC با چاقو باید به جنگ سلاح گرم برود.

اما یک احتمال نیز وجود دارد و آن این است که گوگل به حمایت از شریک تجاری خود بر آمده و به موازنه قدرت کمک نماید. سخنگوی گوگل در ایمیلی به techcrunch اظهار داشت: “هرچند ما طرف این دعوی نیستیم اما پشت سیستم عامل اندروید خود و شرکایی که ما را در توسعه آن یاری نمودند ایستاده ایم.”

آنچه مشخص است این است که نوک پیکان حمله دعوی اپل متوجه آن دسته از گوشی های HTC است که از سیستم عامل اندروید گوگل بهره می برند، منجمله Nexus One (که توسط خود گوگل به فروش می رسد) Magic ، Dream ، Hero ، Desire و Droid Eris.

نزدیک به یک ماه پیش گوگل تصمیم گرفت تا پشتیبانی از فناوری چند لمسی را بر روی گوشی Nexus One خود که از سیستم عامل اندروید بهره می برد فعال نماید. پیش از این گزارش ها حاکی از آن بود که علت عدم پشتیبانی از فناوری چند لمسی برای کاربرانی که از سیستم عامل اندروید بر روی گوشی Nexus One در ایالات متحده استفاده می کنند ممکن است توافق میان اپل و گوگل در زمانی که رفیق هم حساب می شدند باشد. گوشی های HTC پیش از این نیز از نظر سخت افزاری از فناوری چند لمسی پشتیبانی می کردند اما اینک با فعال شدن این قابلیت بر روی نرم افزار شاهد ارائه دادخواست از سوی اپل هستیم.

اگر اپل در این نزاع به پیروزی برسد کمپانی HTC زیان بزرگی را متحمل خواهد شد. بر اساس گزارش Bloomberg، ایالات متحده آمریکا در سال گذشته ۵۱ درصد فروش HTC را به خود اختصاص داده بود و تبلیغات انجام شده توسط HTC نشان می دهد که امسال حساب ویژه ای بر روی بازار آمریکا باز نموده است. البته با توجه به آن که تحقیقات کمیسیون تجارت بین المللی ایالات متحده به طور معمول قریب به ۱۵ ماه به طول خواهد انجامید به نظر نمی رسد رأی صادره تأثیری بر روی نتایج مالی امسال HTC بگذارد.

حتی اگر اپل در این دعوی پیروز نشود نیز خواهد توانست تا با ایجاد شک در دل سازندگان گوشی های مبتنی بر سیستم عامل اندروید گوگل آهنگ رشد سریع این سیستم عامل را آهسته نموده و این می تواند خود یک پیروزی برای اپل به حساب آید.

» ادامه مطلب

بینگ جست‌وجوهای مستهجن در خاورمیانه را فیلتر می‌کند

بررسی جدید نشان داد که موتور جست‌وجوی بینگ مایکروسافت در سانسور محتوای هرزه‌نگاری در خاورمیانه محتاط‌تر از دولت‌های این منطقه عمل می‌کند.

بررسی انجام گرفته از نسخه اختصاص‌ یافته بینگ مایکروسافت برای کاربران در کشورهای عربی توسط گروه Open Net Initiative نشان داد که این موتور جست‌وجو کلمات عربی و انگلیسی مربوط به محتوای مستهجن را فیلتر می‌کند.

بر اساس گزارش ONI، کاربرانی که از این کلیدواژه‌ها استفاده کنند با پیام “کشور یا منطقه شما تنظیمات SafeSearch بینگ را ملزم می‌کند که نتایج نمایش‌دهنده محتوای بزرگسالان را فیلتر می‌کند” مواجه می‌شوند.

به گزارش ایسنا، با توجه به این که با وجود سانسور سیاسی گسترده، تمامی کشورهای این منطقه فیلتر مطالب مستهجن را اجباری نکرده‌اند این پیام عجیب به‌نظر می‌رسد.

نویسندگان این گزارش با اشاره به ابراز تمایل مایکروسافت برای بودن در خط مقدم دفاع از آزادی بیان در سراسر جهان، پیوند دادن این موضع را با استانداردهای فیلتر فعلی مایکروسافت دشوار دانسته‌اند.

البته در این گزارش خاطرنشان شده که بینگ تنظیمات جست‌وجو را برمبنای آدرس IP که نشان می‌دهد کاربر در چه نقطه‌ای قرار دارد، تحمیل نمی‌کند بنابراین کاربران می‌توانند با انتخاب نسخه‌های ایجاد شده بینگ برای کشورهای دیگر، از فیلترها عبور کنند.

» ادامه مطلب

دروغی در کار نیست: پروفایل فیس‌بوک، واقعیت شماست

اغلب مردم فکر می‌کنند پروفایل اینترنتی افراد و شخصیتی که از خود در دنیای سایبر می‌سازند، دروغین و غیرواقعی است؛ اما به‌نظر می‌رسد این پیش‌فرض در مورد شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک درست نباشد.

اینترنت با مشکل رسوایی دروغگویی در عرصه دیجیتال روبرو است. ولی در فیس‌بوک، چیزی که می‌بینید چیزی خواهد بود که به دست می‌آورید؛ دست کم در یک تحقیق بر روی جوان‌های تازه بالغ دو پا که این طور بود.

به گزارش وایرد ساینس، “میتیا بک” از روانشناس‌های دانشگاه یوهانس گوتنبرگ در ماینز آلمان می‌گوید آن دسته از کاربران فیس‌بوک در ایالات متحده که در سن کالج هستند، عضو یک سایت شبکه اجتماعی مشابه فیس‌بوک در آلمان هستند و عموماً ویرایش دقیقی از شخصیت خود را در پروفایل‌های آنلاین خود نشان می‌دهند.

بک و همکارانش در مقاله خود که به زودی در ژورنال علوم روانشناسی منتشر خواهد شد، چنین نتیجه گرفتند که مردم از سایت‌های شبکه‌های اجتماعی بیشتر برای این استفاده می‌کنند که نشان بدهند واقعا چه کسی هستند، تا اینکه ویرایش‌های ایده‌آلیستی خود را در آن قرار دهند.

بک می‌گوید: “شبکه‌های اجتماعی آنلاین خیلی محبوبند و احتمال این که شخصیت واقعی مردم را نشان دهند، خیلی زیاد است؛ چرا که به مردم این امکان را می‌دهند که تعاملات اجتماعی را طوری انجام دهند که از خیلی از جهات واقعی به نظر برسد”.

تست

در یکی از داستان‌های تصویری معروف مجله نیویورکر، سگی به سگ دیگر می‌گوید: “در اینترنت، هیچ کس نمی‌فهمد که تو یک سگ هستی”.

گروه تحت هدایت بک، پروفایل‌ها و ویژگی‌های شخصی ۱۳۳ کاربر امریکایی فیس‌بوک و ۱۰۳ کاربر آلمانی یک سایت شبکه اجتماعی دیگر را که در آلمان خیلی محبوب است، بررسی کردند. محتوای پروفایل‌ها بر حوزه‌هایی متمرکز بود که در آنها داوطلب‌ها به خود در مواردی مانند برون گرایی، دلپذیری، وجدان و دیانت، بی‌ثباتی احساسی و باز بودن برای تجربه‌های جدید امتیاز می‌دادند.

افراد آزمایش (که در سنین بین ۱۷ و ۲۲ سال بودند) دو بار شخصیت خود را ارزیابی کردند، اول با آموزش‌هایی برای تشریح شخصیت واقعی خود و سپس برای به تصویر کشیدن یک تصویر ایده‌آل گرایانه از خود.

سپس، دانشجویان دستیاران پژوهشی (نه نفر در ایالات متحده و ده نفر در آلمان) شخصیت داوطلبان را بعد از نگاه کردن به پروفایل‌های شخصی آنها امتیاز بندی کردند. آن امتیاز بندی‌ها بیشتر با شخصیت واقعی داوطلب‌ها سازگاری داشتند تا شخصیت ایده‌آل آنها، به خصوص برای برونگرایی و باز بودن.

با توجه به نتایج این تحقیق و همچنین تحقیقات قبلی می‌توان گفت که فیس‌بوک برای زندگی خیلی واقعی است، تا جایی که رویارویی با یک نفر در آنجا برای اولین بار، عموما منجر به ارزیابی دقیق‌تری از شخصیت وی می‌شود تا اینکه بخواهیم بعد از ملاقات چهره به چهره با وی، این ارزیابی را داشته باشیم.

آدریانا ماناگو، یک دانشجوی فوق لیسانس روانشناسی در دانشگاه یوسی‌ال‌ای، یافته‌های جدید را «قانع کننده» ولی ناتمام می‌داند. ماناگو اشاره می‌کند که دانشجویان کالج در فیس‌بوک و دیگر شبکه‌های اجتماعی معمولا چیزی را که به عنوان بهترین ویژگی‌های اجتماعی خود می‌دانند عنوان می‌کنند. به نظر او، این شخصیت‌ها از آن عمقی برخوردار نیستند که ارزیابی‌های گسترده شخصیتی مانند آن‌هایی که در تحقیق بک انجام شدند از آن بهره‌مند هستند. و توصیفات عملی دانشجویان از شخصیت خود شاید شامل ارتقایی از شخصیت واقعی آنها باشد، و اینگونه همبستگی بین رتبه بندی ناظران و شخصیت واقعی دانشجویان بیشتر می‌شود.

مانگو می‌گوید: “پروفایل‌های آنلاین، بازتابی بهبود یافته از چیزی که آنها در عمل هستند را به نمایش می‌گذارند”.

در یک تحقیق انجام شده در سال ۲۰۰۸، او و همکارانش دریافتند که ۲۳ دانشجوی کالج بعضی از اوقات از دیگر شبکه اجتماعی آنلاین، یعنی مای‌اسپیس، برای بهبود تصویر خود استفاده می‌کردند، حال یا با استفاده از فتوشاپ برای پاک کردن آکنه از روی صورت خود و یا با آپلود کردن فیلم‌هایی از خود در حال رانندگی با یک ماشین اسپورت با سرعت زیاد.

با این حال، به گفته ساندرا کالورت از روانشناسان دانشگاه جرج تاون در واشینگتن دی‌سی، هنوز یافته‌های جدید منطقی به نظر می‌رسند. او تاکید می‌کند که سایت‌های شبکه‌های اجتماعی گونه جدیدی از ارتباطات را در بین نوجوانان و جوانان به وجود آورده‌اند، که در آنها فرد می‌تواند محتوای شخصی را خلق کند که به گروه زیادی از دوستانش فرستاده می‌شود.

در یک تحقیق انجام شده در سال ۲۰۰۹ بر روی استفاده از فسیبوک در میان ۹۲ دانشجوی کالج، گروه کالورت دریافتند که میانگین تعداد دوستان زنان جوان عدد خیلی بزرگ ۴۰۱ نفر است، در حالی که این رقم برای مردان جوان ۲۶۹ نفر بود.

» ادامه مطلب

احمدی‌نژاد: به تورم اعتقادی ندارم، بگذارید تا 70هزار تومان به مردم یارانه بدهم

نسخه چاپی احمدی‌نژاد: به تورم اعتقادی ندارم، بگذارید تا 70هزار تومان به مردم یارانه بدهم

احمدی‌نژاد: به تورم اعتقادی ندارم، بگذارید تا 70هزار تومان به مردم یارانه بدهم

سیاست > بودجه 89 - محمود احمدی‌نژاد با حضور در جلسه غیرعلنی امروز مجلس چهار هدف اصلی دولت از اجرای هدفمندکردن یارانه‌ها را تشریح و بار دیگر درخواست تخصیص 40هزار میلیارد تومان درآمد از محل اجرای این قانون را مطرح کرد.

به گزارش خبرآنلاین، رئیس جمهور که دیروز طی نامه‌ای به مقام معظم رهبری درخواستش را عنوان کرده بود با حضور در جمع نمایندگان، از آنها خواست تا به درخواستش رأی مثبت دهند.

حسین سبحانی‌نیا عضو هیأت‌رئیسه مجلس در گفت‌وگو با خبرآنلاین، با بیان اینکه احمدی‌نژاد چهار هدف اصلی دولت از اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها را در جلسه غیرعلنی امروز تشریح کرده است، افزود: این اهداف عبارتند بودند از: کنترل مصرف، ارتقای بهره‌وری و اصلاح ساختارها و مدیریت‌ها، حذف ریشه‌های تورم مستمر که شامل اصلاح ساختارهای تولید و افزایش پایه‌های پولی می‌شود و چهارم اجرای عدالت.

به گفته وی، احمدی‌نژاد چندین بار طی سخنان 45دقیقه‌ای خود تأکید کرده است که اجرای این اهداف با درآمد مدنظر مجلس مبنی بر 20هزار میلیارد تومان قابل تحقق نیست و در نهایت دولت نمی‌تواند کاری انجام دهد که قابل ارزیابی از سوی مجلس باشد.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس در پاسخ به اینکه موضع رئیس‌جمهوری نسبت به تورم‌زا بودن اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها و برآوردهای نمایندگان از افزایش نرخ تورم در سال آینده چه بود؟ اظهار داشت: آقای احمدی‌نژاد گفتند که به تورم اعتقادی ندارند و چون یکی از اهداف اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها، کنترل تورم مستمر است نمی‌توان گفت که اجرای آن به تورم‌زایی کمک می‌کند.

وی در پاسخ به اینکه برآورد رئیس‌جمهور از میزان یارانه‌ نقدی تخصیص یافته به مردم در سال آینده در اثر اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها چقدر است؟ گفت: آقای احمدی‌نژاد معتقد بودند که اگر درآمد دولت از محل اجرای این قانون، 20هزار میلیارد تومان باشد، دولت بیبن 30 تا 50هزار تومان ماهیانه می‌تواند به مردم یارانه نقدی بدهد اما اگر درآمد دولت تا 40هزار میلیارد تومان افزایش یابد، دولت می‌تواند بین 60 تا 70هزار تومان یارانه نقدی پرداخت کند به این ترتیب هم تورم پوشانده می‌شود و هم پولی جهت تقویت بنیه‌های خانواده‌های آسیب‌پذیر به آنها تخصیص می‌یابد.

سبحانی‌نیا از دیدار احمدی‌نژاد با مقام معظم رهبری نیز خبر داد و گفت: ایشان توضیحاتی که امروز در مجلس مطرح کردند را برای رهبری نیز عنوان کرده بودند به همین دلیل آقای لاریجانی امروز به دیدار رهبری رفت.

به گفته وی، رهبر انقلاب استدلال های هر دو طرف را خوب دانسته و در نهایت گفته بودند که باید مجلس نسبت به این موضوع تصمیم‌گیری کرده و دولت به اجرای نظر مجلس بپردازد.

سبحانی‌نیا در پاسخ به خبرآنلاین درباره اینکه واکنش نمایندگان به سخنان احمدی‌نژاد چه بود و آیا می‌توان امیدوار بود که درخواست دولت مبنی‌بر دریافت 40هزار میلیارد تومان درآمد ناشی از هدفمند کردن یارانه‌ها، محقق شود؟ گفت: فرصت نشد نمایندگان در این زمینه حرفی بزنند و باید منتظر عکس‌العمل آنها در جلسه امشب باشیم.

وی سخنان رئیس جمهور را در مجموع خوب ارزیابی می‌کرد که می‌تواند اثرگذار هم باشد.

به گفته وی، علاوه بر محصولی و متکی، وزرای کشاورزی و بازرگانی و تعدادی از معاونان و مشاوران رئیس‌جمهور، احمدی‌نژاد را برای حضور در مجلس همراهی کرده بودند. اما اسفندیار مشایی در حلقه همراهان رئیس‌جمهور در مجلس دیده نمی‌شد.

» ادامه مطلب

تشییع جنازه ی اینترنت اکسپلورر 6

رورگر اینترنت اکسپلورر ۶ برای اولین بار در سال ۲۰۰۱ توسط مایکروسافت ارایه شد. بعد از آن نسخه های به روزتری از این مرورگر عرضه شدند، اما بنا به آمار statcounter هنوز حدود ۱۱ درصد از مرورگرهای اینترنتی دنیا متعلق به اینترنت اکسپلورر ۶ است (در مارس ۲۰۱۰).
شاید این دلیل خوبی بود برای بعضی تا یک تشییع جنازه ی نمادین برای این مرورگر برگزار کنند! بهرحال تصمیم گوگل برای ساپورت نکردن از این مرورگر در یوتیوب نیز مزید بر علت شد (اینجا). این مراسم جالب روز ۴ مارس انجام شد و جالب اینکه خود ِ مایکروسافت نیز گل های را برای این مراسم ارسال کرد! پیکر ِ بی جان ِ اینترنت اکسپلورر ۶ را از تصاویر زیر ببینید:

خاک آخر را هم گوگل در روز ۱۳ مارس بر روی قبر ِ اینترنت اکسپلورر ۶ خواهد ریخت. چرا که این روز، روزی ست که یوتیوب دیگر از این مرورگر پشتیبانی نخواهد کرد.
اما بد نیست نگاهی هم به میزان علاقه مندی کاربران ایرانی به این مرورگر داشته باشیم:

میبینید که هنوز هم که هنوز است با وجود ِ آمدن ِ مرورگرهای به روز و کارآمد، اینترنت اکسپلورر ۶ حدود ۲۰ درصد از کل مرورگرهای کاربران ایرانی را تشکیل می دهد و به عبارتی دیگر پرطرفداران مرورگر ایرانی است!
البته این را هم مد نظر داشته باشید که منحنی اینترنت اکسپلورر ۶ روند سقوطی دارد (یا بهتر است بگوییم داشت!)

» ادامه مطلب