۱۳۸۸ آذر ۲۳, دوشنبه

فيلترينگ هر روز 7 ميليون ساعت وقت نخبگان ايراني را هدر مي‌دهد

ستفاده بيجا از فيلترينگ در کشور باعث تضعيف حوزه فناوري اطلاعات و درنتيجه کاربردهاي آن دربخش‌هاي تجارت الکترونيک و ...شده است.

پدرام سلطاني رئيس کميسيون فناوري اطلاعات اتاق بازرگاني تهران در گفت‌وگو با ايلنا ضمن اشاره به تاثير فيلترينگ در کشور و حوزه فناوري اطلاعات اظهار داشت: تاثيرات فيلترينگ در دو بخش تجارت الکترونيک و توسعه حوزه IT و اينترنت قابل بررسي است، به عبارتي تاثير فيلترينگ بر تجارت الکترونيک و حوزه اينترنت قطعا يک تاثير منفي و انکارناپذيري است که بخش مهم آن عدم توسعه صنعت IT و ضريب نفوذ اينترنت در کشور به واسطه فيلترينگ است.

سلطاني ادامه داد: مکانيزم‌هاي فيلترينگ و سيستم آن باعث کندي سرعت اينترنت و در نتيجه ايجاد مشکل جهت اتصال کاربر به اينترنت مي‌شود و سرعت سايت‌هايي را که فيلتر نيستند را نيز کند مي‌کند، سيستم فيلترينگ باعث مي‌شود کاربر براي استفاده از سايت‌هاي فيلتر نشده هزينه بيشتر و وقت بيشتري را نيز تلف کند، اين در حالي است که کاربران اينترنت در ايران جزو قشر تحصيلکرده و نخبه هستند و به حوزه‌هاي اقتصادي، سياسي، ديني، اجتماعي، فرهنگي و... اشراف دارند.

وي افزود: وقت اين افراد براي رشد و توسعه کشور ارزشمند است ولي اين افراد مجبورند براي استفاده از اينترنت يک کار نيم‌ساعته را با صرف وقت و انرژي مضاعفي انجام دهند که اگر بخواهيم ميزان وقت تلف شده اين نخبگان کشور را در کاربران روزانه کشور (تقريبا 7 ميليون کاربر روزانه در ايران وجود دارد) ضرب کنيم تقريبا وقت نخبگان کشور 7 ميليون ساعت تلف مي‌شود.
وي خاطرنشان کرد: سيستم فيلترينگ باعث شده خيلي از سايت‌هاي علمي و مفيد بي‌جهت فيلتر شوند چراکه سيستم فيلترينگ سيستمي الکترونيکي بوده و جهت فيلتر سايت‌ها از کلماتي که در خود ضبط دارد، استفاده مي‌کند و بر همين اساس بيشتر سايت‌هاي پزشکي و مفيد در کشور فيلتر هستند و اين امر باعث محروميت کاربران از اين سايت‌ها مي‌شود.

رئيس کميسيون فناوري اطلاعات اتاق ايران ادامه داد: نتيجه فيلترينگ طبيعتا استفاده کاربران از فيلترشکن است که اين امر خود يک دور زدن قانون به حساب مي‌آيد و هيچ دولتي حق ندارد شرايطي را فراهم کند که حرمت قانون و قبح قانون‌شکني از بين رود، از نظر بنده اين يکي از قصورات دولت است که باعث سوق‌دهي کاربران به سمت استفاده از فيلترشکن مي‌شود.
وي ادامه داد: همه اين تاثيرات در بخش تجارت الکترونيک نيز نمود پيدا مي‌کند چرا که در بخش تجارت الکترونيک نکته مهم استفاده راحت کاربران از اينترنت و اتصال سريع به آن است که در نتيجه نبود سرعت کافي اينترنت آن در ايران، حوزه تجارت الکترونيک هر روز ضعيف‌تر مي‌شود.

سلطاني افزود: آمار جديد ارائه شده نشان از رتبه پايين ايران در زمينه سرعت اينترنت و بخش دانلود و آپلود است، در حالي که در گذشته غرور ايراني به اين امر راضي نمي‌شد ولي هم‌اکنون ديگر همه مردم به اين امر عادت کرده‌اند که اين نکته بسيار تاسف‌باري است.
وي ادامه داد: نکته بسيار مهمي که وجود دارد اين است که در ايران زيرساخت‌هاي مناسبي براي استفاده از اينترنت وجود دارد ولي انگار عمدي وجود دارد که کاربر براي استفاده از اينترنت به جهت سرعت پايين آن خسته شود و همين امر در تجارت الکترونيک نيز به نوع ديگر باعث انصراف شرکت‌ها براي استفاده از اين ابزار مهم است، به عنوان مثال در اين بخش کاتولگ‌هايي وجود دارد که براي مشاهده آن احتياج به سرعت بالايي است ولي با سرعت کنوني در ايران بازرگانان از استفاده از تجارت الکترونيک خسته مي‌شوند.

سلطاني دنياي مجازي را دنياي سهل و آسان دانست و گفت: استفاده از دنياي مجازي هرچقدر راحت‌تر و سريع‌تر باشد استقبال از تجارت الکترونيک نيز بيشتر خواهد شد و عدم اين امر باعث شده ما در ايران هر سال پله پله به عقب برگرديم، همچنين که کشور ما از نظر ميزان توسعه‌يافتگي فناوري اطلاعات و ميزان دسترسي به اينترنت تقريبا دو سالي است که در رده‌بندي آماري جهان از جدول نيز خارج شده است.
وي گفت: ايران يک جامعه تحصيل کرده با نيروي جوان است و اين نيرو به اينترنت و استفاده از آن شوق دارد و تا زماني که استفاده از اينترنت در ايران تسهيل‌تر ازحالا نشود، توسعه کشور در شان ايراني نخواهد بود.

سلطاني در پايان با اشاره به آمار جديدي که از ضريب نفوذ اينترنت در ايران ارائه شده گفت: درست است که ضريب نفوذ ايران افزايش يافته است ولي اگر واقعا زيرساخت‌هاي اينترنت و IT در کشور مناسب‌تر و فراهم‌تر بود اين ضريب نفوذ بيشتر مايه خجالت بود، همچنين که اين افزايش ضريب نفوذ همگام با افزايش ضريب نفوذ اينترنت در کل جهان است.

0 نظر:

ارسال یک نظر