۱۳۸۸ دی ۷, دوشنبه

فرجام خواهی مایکروسافت در مقابل حق ثبت اختراع XML

microsoft_office_2007_ultimate_editionتوانایی ذخیره و یا خواندن فرمتXML که به صورت سفارشی در ۲۰۰۷ Word ارائه شده بود، دردسری بزرگ برای مایکروسافت به ارمغان آورده است.

از ۱۱ ژانویه ۲۰۱۰ میلادی به بعد، پشتیبانی Office از XML ، به تاریخ خواهد پیوست. مایکروسافت در یک قدمی پرداخت غرامت به مخترع و صاحب امتیاز آن قرار دارد.

همچنین مایکروسافت درخواست تجدید نظر خود را پس از تخلف و زیر پا گذاشتن حق مالکیت معنوی XML و در خصوص فروش مجموعه Office به همراه این قابلیت از دست داد.

همانطور که پیش تر CNet گزارش داده بود، مایکروسافت در دادگاهی که ماه می قبل برپا شده بود، متهم اعلام شده است. متاسفانه درخواست تجدید نظر و فرجام خواهی مایکروسافت به خاطر تخلف و مسلح کردن WORD به فرمت XML ، که باعث می شد باز کردن فایل های XML ، DOCM و DOCX برای کاربر بسیار راحت باشد، در مقابل دارنده انحصاری XML با شکست مواجه شد.

اگرچه در آن هنگام توانست با کمک هیات منصفه، بعضی از اتهام ها، مبنی بر نقض قانون مالکیت معنوی (Copyright) را سریعا مورد تجدید نظر قرار دهد و از زیر بار جریمه ها و مجازات های آن فرار کند، اما متاسفانه سایر درخواست های تجدید نظر مایکروسافت، با شکست مواجه شد و دادگاه حکمی را صادر کرده است که از فروش محصول Microsoft Office 2007 از ۱۱ ژانویه ۲۰۱۰ به بعد جلوگیری خواهد کرد، مگر اینکه کدها و قسمت هایی که در این بسته نرم افزاری برای استفاده از XML ارائه شده اند، به صورت کامل حذف شوند.

اگرچه Office 2010، جزو محبوب ترین و پرکاربردترین بسته های نرم افزاری این غول IT خواهد بود و در هر صورت می تواند ضررهای فعلی را به خاطر عدم عرضه نسخه ۲۰۰۷ این محصول وجریمه های پرداختی جبران کند، اما این شرکت ادعا کرده که هر چه سریعتر اقدام به حذف رشته کدهای مربوط به XML از این بسته نرم افزاری خواهد کرد.

Kevin Kurtz، مدیر روابط عمومی مایکروسافت چنین گفته است:

“پیروزی از آن مایکروسافت خواهد بود” نظر به گزینه های قانونی ما که به آنها دسترسی داریم، می توانیم دوباره درخواست فرجام کنیم و این درخواست ها را می توانیم تا رسیدن به مقصود و حق خود به دادگاه منطقه ای فدرال ارسال یا از طریق دیوان عالی ایالات متحده مورد پیگیری قرار دهیم. ما امیدواریم که موفق شویم.

آیا این شرکت می تواند یک راه گریز سریع و پر اطمینان برای خود به وجود آورد؟

حکمی که برای مایکروسافت در نظرگرفته شده است، آن را مسئول قلمداد کرده است. در این حکم یک حل و فصل اساسی ۲۰۰ میلیون دلاری، به اضافه خسارات وارده که از اتهامات عنوان شده علیه این پرونده در ماه می گذشته عنوان شده بود، صحبت شده است.

در آینده نزدیک باید منتظر اتفاقات هیجان انگیزی درمورد این رویداد باشیم. بی گناهی مایکروسافت ثابت خواهد شد یا باید تن به پرداخت چنین جریمه ای دهد؟ آیا راه ارزان تری برای فرار از این بحران پیدا خواهد کرد؟

Blogged with the Flock Browser

2 نظر:

ناشناس گفت...

چرا اينقدر در متن متاسفانه متاسفانه كرديد
حق اين شركت پدر سوخته هست كه با روشي كه در پيش گرفته تمامي عرصه توليد و خلاقيت رو در بازار نرم افزار دنيا داره از بين ميبره

محسن نیک نژاد گفت...

موافقم اما عزیزم ما نمی تونیم از کلمات بوق دار استفاده کنیم چون اصل قضیه زیر سوال میره

ارسال یک نظر