۱۳۸۸ بهمن ۱۲, دوشنبه

اطلاعاتی پیرامون جاهای دیدنی استان قزوین ویژه سفر دانشجویی

ابتدا دریاچه اوان:
دریاچه اوان در استان قزوین و در منطقه معروف الموت قرار دارد. این دریاچه که دارای چشم اندازی منحصر به فرد است یکی از جاذبه‌های گردشگری استان قزوین به شمار می‌رود. دریاچه اوان :
پرش به: ناوبری, جستجو
دریاچه اوان
Avan.jpg
مساحت بیش از ۷۰٬۰۰۰ متر مربع
استان قزوین
شهرستان قزوین
بخش الموت شرقی (رودبار الموت)
نام محلی آوان


درياچه زیبای اوان در نيمه شمالی الموت ، در دامنه کوه خشچال ، در فاصله ۷۵ کيلومتری و در میان چهار روستای اوان، وربن، زواردشت و زرآباد شهر قزوين قرار دارد.

این دریاچه كه بیش از هفتاد هزار متر مربع مساحت دارد ، در ارتفاع هزار و هشتصد متری از سطح دریا واقع شده است. طول آن در طويل‌ترين قسمت ۳۲۵ متر و عرض آن ۲۷۵ متر می‌باشد.

تنها از آب چشمه‌های زیرزمینی موجود در بستر دریاچه تغذیه می‌شود و بخش ناچيزی از آن هنگام بارندگی تامين می‌شود اما به صورت سطحی و کم. غليان دايمی آن باعث صافی و زلالی آب درياچه شده است. عمیق‌ترین بخش آن به عمق ۵٫۷ متر می‌باشد که در جنوب شرقی آن واقع شده است البته برخی از مسئولان عمق دریاچه را بین یک تا بیست متر تخمین زده‌اند. از سرريز آب درياچه نيز رود كوچكی تشكيل می‌شود كه آب آن مورد استفاده كشاورزان روستاهای كوشك و آيين است . در تابستان اين درياچه محل ماهی‌گیری، آب‌تنی و قایق‌رانی و در پاييز ، مأمن پرندگان مهاجر مانند قو، غاز، مرغابی و در زمستان با توجه به برودت هوا و يخ زدن سطح آن قابل اسكی سواری است. لازم به ذکر است درياچه اوان با حضور نماينده سازمان ملل و برافراشتن پرچم سازمان ملل و پرچم ايران رسماً به‌عنوان قطب گردشگر‌ جهان اعلام شده است. متاسفانه در یکی دو سال گذشته شاهد حمله اوباش به تاسيسات سرويس بهداشت‌ دریاچه و سرقت شيرآلات آن، شكستن كيوسك تلفن و به آتش كشيدن بخشی از نيزارهای كنار درياچه بوده‌ایم.

گیاهان اطراف دریاچه

غیر از گونه‌های درختی دست‌كاشت نظیر بید، چنار، تبریزی، سیب، آلبالو، گیلاس، سنجد، فندق و گردو، گیاهان علفی مانند گون، كنگر، شیرین‌بیان و گونه‌های مختلف دیگر از خانواده گرامینه و لگومینیوزه هم در حوزه آبخیز اوان وجود دارند. از گیاهان داخل دریاچه هم می‌توان به نی‌بن در آب و گیاهان غوطه ور خوشاب و چنگال آبی اشاره كرد که محیط مناسبی را برای پرورش ماهیانی چون اردک ماهی به وجود می‌آورند.


بناها و مناطق تاریخی قزوین

نمایی از یکی از ایوان‌های مسجد جامع قزوین

تصویری از قلعه حسن صباح واقع در الموت:









پرش به: ناوبری, جستجو
40sotoon qazvin.jpg

عمارت چهل ستون قزوین [۱] معروف به عمارت کلاه فرنگی بنایی است در شهر قزوین.

این بنا از آثار دوره صفوی است که در دو طبقه بنا شده است.

طبقه همکف دارای سه لایه نقاشی دیواری است که مربوط به مکتب اول و دوم صفوی و قاجاریه است.

طبقه دوم در دوره ناصرالدین شاه قاجار بازسازی شد و بشکل کنونی در آمد.

W86412.jpg

این بنا در حوالی سال‌های ۱۲۹۹ تا ۱۳۰۰ توسط ارباب برزوی شاپور پارسی که بعدها به مهر شاهی تغییر نام داد بنا شد محل بنا در شرق خیابان پیغمبریه و در قسمت غربی ارگ صفوی می‌باشد و بنا در زمینی به مساحت ۳۰۰۰متر مربع ساخته شده از جانب خیابان دو طبقه و از سمت حیاط دارای سه طبقه می‌باشد در سمت خیابان در دو طرف در ورودی چند مغازه داشته‌است در جبهه جنوبی بنا سالن سینمایی ایجاد شد که در سال ۱۳۱۹ دچار حریق گشت اما دوباره مرمت گردید پشت این عمارت در محل کنونی مدرسه علامه محمد قزوینی بنای عدلیه قرار داشته‌است

این بنا امروز قدیمی ترین گراند هتل باقی مانده در کل ایران است . در محل این بنا وقایع بزرگی نظیر طراحی کودتای رضاشاه صورت گرفته‌است .امروزه بنا در حال مرمت می‌باشد.

کلیسای کانتور قزوین


ادامه دارد......

3 نظر:

Unknown گفت...

سلام
ممنون از اطلاعاتت راجع به اين دو شهر...
من با نمك آبرود بيشتر موافقم...
لطفاّ زمانش رو هم مشخص كنيد...
ولي بچه ها چرا هيچ نظري نميدن در مورد اين سفر...؟؟؟

n.mazhari گفت...

سلام
مرسی از اطلاعات مفید و جالبتون
منم با نمک آبرود موافقم
البته هردو شهر قشنگن
فکرکنم بچه ها بیخیال وبلاگ شدن

نادعلی پور گفت...

سلام
من فکر می کنم که جایی که قراره برای اردو بریم از قبل باید بکی تجربه رفتنشو داشته باشه واونجا باید ظرفیت 50 تا دانشجو رو داشته باشه.من تا حالا جاهای دیدنی قزوین رو نرفتم ولی ترجیح میدم طبیعت باشه به هر حال هم نمک ابرود وهم طبیعت قزوین جالبه.از اطلاعاتتون هم ممنون.

ارسال یک نظر